Skrevet af: Jakob Garde, 12. januar 2014 kl. 12.34
Kære Havenyt
Jeg kan få adgang til en nyttehave der ligger et stykke væk fra hvor jeg bor, så jeg har nok kun mulighed for at tilse den en enkelt gang om ugen.
Idet jeg både syns det er hyggeligt at rode i jorden, men stadig er doven af natur, leder jeg efter en opskrift på hvordan man kunne dyrke en meget meget let nyttehave.
F.eks. hvis nu kun plantede kartofler, rødbeder og ... hvad? Eller hvad. Forslag til lette og robuste afgrøder er velkomne, måske 3-4 slags stk. så det ikke ender med at være en uhyggelig monokultur.
Haven kan betragtes som værende et førsteårsprojekt, altså uden problemer med sædskifte eller lignende. Nyttehaven starter nemlig op fra en god kombination af pløjemark + hestemøg!
På forhånd tak og KH
Skrevet af: Lone Brems, 16. januar 2014 kl. 11.20
Hej Jacob Garde
Tillykke med muligheden - det lyder spændende !
Der er flere ting, du kan overveje i de her mørke, våde januardage:
Hvor lang er dyrkningssæsonen? Hvad med jorddækning (grøn eller brun)? Hvad vil du nyde at kunne høste og anvende enten som mad, gaver eller som byttemulighed ?
Jeg vil foreslå, at du bruger Havenyt's arkiv med nøgleordene:
Sædskifte, jorddækning, kompost og (hvis du orker mere) højbede.
Sædskiftet er jo, som du er inde på, ikke noget problem det eller de første år - men du "risikerer" jo at blive passioneret havedyrker - og så er det jo fint allerede nu at gå udenom beslutninger, der kan give problemer om nogen år.
Hvad er enkelt at dyrke ?
Du nævner selv kartofler (vælg en tidlig og en sen sort), rødbeder (så ad flere omgange, så de bliver klar til høst over en længere periode).
Bønner (sås i maj inde, plantes ud i juni), sguash (kvitterer godt for et 10 cm lag af kompost omkring planten og løg (rød-, salat- og zittauerløg er lige nemme.
Har du mulighed for at høste hen gennem vinteren er Jordskokker en oplagt afgrøde at starte samtidig med kartofler. Jordskokker høstes direkte fra jorden i frostfrie perioder. Porrer (køb dig til udplantningsplanter), grønkål (en fremragende efterfølger i kartoffelbedet) og hvidløg kan også overvejes (sættes i oktober / november, høstes i juni året efter).
De allermest robuste krydderurter som purløg og timian vil også være et fint grønt drys (begge kan fryses eller tørres til vinterbrug).
Køb udplantningsplanter i et plantecenter - supermarkeds-udgaverne er ikke afhærdede til udplantning (og der er kun 50% chance for at de overlever omstillingen til havemiljøet).
Jeg ønsker dig rigtig god arbejdslyst !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Jakob Garde, 27. januar 2014 kl. 13.16
Tusind tak for det gode svar Lone :)
Tror jeg går efter brun jorddækning, ellers grøngødning efter høsten såfremt der ikke skal være en sen afgrøde.
Jeg er til jorddækning med kompost, hestemøg og halm, og uden at grave alt for meget.
Hvad med hestebønner og rødbeder i samme bed, kan man det?
Og hvad gør man med de "sene" kartofler, skal eller kan der være andet i det bed det år?
Tidlige kartofler -> grønkål lyder vildt lækkert! Den er solgt.
Og måske dyrke majs sammen med squash og bønner....ved godt at det sikkert kommer til at gå galt, men det er jo så spændende...
VH
Jakob
Skrevet af: Lone Brems, 28. januar 2014 kl. 21.45
Hej Jakob Garde
Du spørger til kombinationen Hestebønne og rødbede:
Hestebønner bliver ca 75 cm høje og kræver lidt støtte i form af udspændt snor eller tørre grene - så de er "solister". Plantes de i samme bed får rødbederne ikke ret gode vækstvilkår, ihvertfald ikke med en almindelig rækkeafstand på 30 - 45 cm. Rødbeden behøver mere lys end en så høj nabo som hestebønne vil lade slippe ned....
Derudover er der hensynet til sædskiftet - hestebønne er en bælgplante og rødbeden hører til amarantfamilien (sammen med f.eks sukkerroe, spinat og bladbede).
Sene kartofler skal efterfølges af grøngødning, så jorden er beskyttet mod udtørring og udvaskning det halve år der går, indtil man igen kan dyrke urter.
Sene kartofler bliver meget tit (næsten hvert år) ramt af kartoffelskimmel i sensommeren. Man kan i noget omfang med økologiske metoder forebygge at det sker, men det er vanskeligt at undgå helt. Hvis / når der viser sig skimmeludvikling på bladene er det vigtigt at fjerne toppen helt ved at klippe stilkene af ved jordoverfalden. Når alt overjordisk er fjernet dækkes kartoffelbedet med løstrystet halm, mens kartoffelknoldene får ro i nogen uger og modner færdig. Det sker bedst i mørke for at undgå at kartoffelknoldene bliver grønne og uspiselige (de får et for højt solaninindhold).
De modnede kartoffelknolde kan med fordel optages i slutningen af august eller første halvdel af september.
I perioden indtil efterårsjævndøgn (omkring 23. september) kan man så grøngødning og regne med at den udvikler sig frodigt. Der er virkelig meget at vælge imellem - et forslag kunne være at starte med havre og blodkløver. Sammen dækker de to mulden godt hele vinteren og langt ind i foråret. Når der igen skal arbejdes med jorden, enten fordi der skal sås eller plantes småplanter, kan man fjerne visne plantedele og de enkelte havre- og kløverplanter, som måtte have overlevet vinteren. Jorden løsnes (graves ikke !) med kultivatorrive, kultivator eller greb - og man har derefter et fint så- og plantebed.
Majs sammen med bønner kunne nok gå godt, hvis man har rigeligt med plads. Squash er almindeligvis så pladskrævende og heftigt groende at jeg ikke ville anbefale den sammen med bønner.
Men med den rigtige planteafstand vil jeg da ikke afvise, at det kan lade sig gøre at få et fornuftigt udbytte af de tre sammen - så:
Prøv det! Om ikke andet opnår du erfaring med, hvad der kan lade sig gøre for dig i din have!
Men igen her en opfordring til, at du interesserer dig for sædskifte.
Mange århundredrers erfaringer ligger samlet som fælles viden om, hvordan man sikrer sunde planter i urtehaven ved at overholde meget få, enkle regler for, hvordan næringskrævende plantefamilier efterfølges af mindre næringskrævende plantefamilier og hvordan denne metode afværger voldsom opformering at uønskede svampe, bakterier, nematoder osv.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Karen Andersen, 29. januar 2014 kl. 13.50
jeg har gode erfaringer med buskbønne s. m. grønkål
irækken sættes de skiftevis så grønkålen får god plads når bøn
nerne er klippet væk
rødbeder sår jeg sammen med bladbeder. Høster rødbeder i
september og bladbeder står til frosten tar dem
Klatrebønner sår jeg ved siden af solsikker eller hindbær
hilsen Karen
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. januar 2014 kl. 18.39
Jeg sår rødbeder og pastinak mellem løgrækkerne - men ikke før i starten af juni måned.
Så passer det med, at rodfrugterne ikke udkonkurrerer løgene, men de har godt fat og er i gang, når løgene bliver høstet, og når at blive fine og klar til høst i efteråret.
Mine bede er ca. 1,15 m brede - jeg sætter 5 rækker løg og sår rødbeder i mellemrum 1 og 3 og pastinakkerne i 2 og 4.
Rødbederne høstes nemlig tidligere end pastinakkerne, og så har pastinakkerne et stykke tid for sig selv til at blive rigtig store.
Der skal selvfølgelig luges et par gange, men ellers er det en fin kombination, der giver et stort udbytte i det samme bed.
Skrevet af: Jakob Garde, 31. januar 2014 kl. 0.04
Lone, tak for svaret, din indsigt er meget værdsat! Karen og Anja, tak for de gode idéer!
Jeg lover at researche sædskifte, det lyder jo meget fornuftigt. Så vil jeg satse på at blive passioneret, man har vel lov at krydse fingre:)
En af de fejl jeg begik sidste år, var netop en manglende plan. Det skal der rodes bod på - lige nu set det sådan her ud:
- squash/majs/klatrebønne (eksperiment) -> grøngødning
- kartofler (tidlig) -> grønkål (evt. med buskbønne)
- kartofler (sen) -> grøngødning (havre + blodkløver)
- hestebønner
- løg/rødbede/pastinak
- eller: rødbede/bladbede
- eller: løg/gulerod
Jeg regner også med netop at lave "højbede" dvs. bede der ikke graves eller trædes på, på lidt over 1m i bredden.
Vil det sige, at alle de stedre hvor der er høstet inden jævndøgn, kan man slippe afsted med at så havre og blodkløver? Ellers tænker jeg at man kan komme et lag halvomsat kompost i beddet om efteråret, og så dække det til med halm for at beskytte jorden til næste år.
Pastinak er en dejlig grøntsag. Hvis det ikke er for mange spørgsmål - hvordan dyrker man ellers pastinak?
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2014 kl. 8.19
Det kan du garanteret finde vejledning til, hvis du søger på pastinak oppe i søgefeltet :)
Du vil uden tvivl kunne finde svar på stort set alle dine spørgsmål der - og ellers spørger du bare videre!
Skrevet af: Jakob Garde, 31. januar 2014 kl. 11.46
Anja - det har du ret i. Jeg hr også researchet meget. Det er bare rart at have nogen at snakke med. Man kan læse så meget - det bliver nærværende af at være personlige anbefalinger.
Skrevet af: Mette Lund, 31. januar 2014 kl. 16.26
Hvad angår hestebønner og kartofler så trives de fint sammen og hestebønner skulle faktisk mindske risikoen for kartoffelskimmel. Jeg har selv prøvet den kombination med stort held.
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2014 kl. 18.26
Det er heller ikke fordi vi ikke kan skrive sammen, Jakob - men en helt konkret dyrkningsvejledning er der jo ingen grund til at gentage :)
Der er jo masser af andet, som du sikkert gerne vil vide...
Skrevet af: Jakob Garde, 31. januar 2014 kl. 20.05
Hehe ja det har du sikkert ret i, aner bare ikke hvad det er endnu :D
Hestebønner og kartofler kunne jeg måske prøve - omvendt er kartoffelbeddet jo en god gammel dansk klassiker
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2014 kl. 21.54
Det skal nok komme helt af sig selv, når du er i gang :)
Skrevet af: Bente Poulsen, 17. februar 2014 kl. 12.30
Jeg planlægger i år at lave mig et ekstra bed, hvor jeg vil forsøge mig med flerårige kål, nemlig strandkål og flerårig bladkål. Det var måske også en ide til et nemt bed i haven?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Meget nem nyttehave?