Skrevet af: Alf Emdorf Brobjerg Parkvej 63, 8250 Egå, 28. juni 2004 kl. 17.47
Hej!
Vi min kone og jeg har i en sen alder
været så heldige at få en kolonihave.
Vores spørgsmål går på.
Skal man nedklippe jordbærplanter hvert år?
Vores nye venner i kolonihaverne er meget uenige herom.
Vi har fået det råd, at lade planterne stå i max.3 år og derefter plante nye.!
Hvad er fordele og ulemper ved at nedklippe planterne?
På forhånd tak for hjælpen
Kerty & Alf.
Skrevet af: Malene, 29. juni 2004 kl. 13.21
Hej Alf
Søg på denne hjemmeside under "klipning af jordbær". Så får du et svar på spørgsmålene.
Skrevet af: Ib Olesen Lillegården Borkvej 60, 13. september 2008 kl. 20.27
Hej.
Jeg har efter jordbærhøsten udplantet 600 jordbærpkanter de gror helt fantastisk og sætter nye skud til alle sider, skal man bare lade dem gro eller er det en fordel at klippe dem af for de tager vel energi fra moderplanten?
Venlig hilsen
Ib Lillegården
Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 21.56
Hej Kerty, Alf og Ib.
Vedr nedklipning af jordbær har der været mange myter forbundet med dette og jeg har ikke kunne finde en forklaring på, hvorfor at man skulle gøre det. Måske skulle en forklaringen være at nogle sorter danner tætte tuer og dermed er udsat for svampe angreb end andre. Normal vil jeg mene at jo flere blade og plante der er, jo flere blomster og sidenhen jordbær bliver der dannet. Jeg har aldrig benyttet mig af metoden og har sågar lade mine jordbær gro sammen med tiden. Dette giver ikke færre jordbær, men lukker af for ukrudtet.Men jordbær skal have en god humusrig jord og en god gødningstilførsel. Ikke for meget,da de så sætter en masse blade i stedet og svigter med blomstringen. Men ca. 8 gram kvælstof pr. m2 er at anbefale.
Om foråret tager jeg dog og fjerner de visne blade og smider i komposten. Hver 3–4 år laver jeg nye jordbær rækker. Mine sorter er Korona, Honeyone, Dybdal og Senga sengana.
Vedr : Sideskud så vil planterne forbruge mere energi ved at sætte sideskud og jeg ved at de prof. gartnere fjerner sideskudene for at de ikke tager næring af moderplanten. I naturen er dette en overlevelses-mekanisme
Skrevet af: Søren S Duun, 14. september 2008 kl. 10.29
Skrevet af: Henrik Ahlmann – 1. august 2004 kl. 21:32
Nogle vælger at klippe toppen af, de fleste ikke. Når planterne mistrives, vil det være en god idé; dør jordbærplanterne, sker det ikke på grund af aftopningen. Dine planter lyder til ikke at trives, så godt, – gule og kedelige – kan være mange forskellige skadevoldere, men der er antagelig tale om et angreb på hele kulturen.
Det er de nye knopanlæg i hverteskuddet (basis) der afgør næste års bæring; disse dannes eftersommer og efterår, så aftopning vil ikke nedsætte bæringen. Du skal IKKE gøde, når planterne er svækkede – kvælstofgødning øger modtageligheden for en række sygdomme, så du risikerer at forværre problemet.
Skrevet af: Ib Olesen Borkvej 60 6830 Nørre Nebel, 18. september 2009 kl. 15.35
Tak for svar, i mellemtider er der opstået et nyt problem, som jeg aldrig har set før, mine planter blomstre helt vilt, det er da ikke helt naturlig, eller hvad? vil det ikke være en go ide at fjerne blomsterne nu, for der bliver højst sansynlig ikke bær og det må da være energikrævende for planterne at sætte bær nu.
Hilsen
Ib Lillegården
Skrevet af: Mogens; E., 18. september 2009 kl. 21.33
Hej Ib.
Der er nogle arter af jordbærplanter som blomstre lige nu i midten af september. Rema solgte i juli nogle af disse planter med navnet Ostara som har givet skønne jordbær hver dag de sidste 2 mdr. og der står på kortet at de bliver ved til frosten kommer.
Skrevet af: Wina Fiona, 19. september 2009 kl. 7.17
Mine jordbær blomstre også nu, og på flere af dem er der grønne bær, jeg ved dog ikke hvilken sort det er, da de stod i min have inden jeg kom til...
Jeg fik også anbefalet af en ven at klippe dem ned, men jeg syntes det virker som en mærkelig ting at gøre, når man anbefaler at jorden holdes dækket. Så nu lader jeg dem bare gro som de vil, og lader dem være jorddække der hvor jeg ikke lige er i gang med at dyrke noget.
Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2009 kl. 21.11
Jeg ved ikke hvorfor nogle havefolk klipper de grønne blade af jordbær planterne, men der er nok en snedig forklaring. De visne efterårs blade på planterne beskytter rødderne godt mod frosten. Der er ingen der klipper bladene af de vilde jordbær planter.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 21.51
Jeg tror at det er en gammel overlevering (hedder det ikke sådan?) som handler om at de gamle sorter var meget tilbøjelig til at få forskellige svampe angreb. Ellers skal det handle om at man syntes at det så pænere ud, nu hvor efterårs rengøringen i haven sker. Jeg høre stadig folk spørge til det, men uden at de kan forklare det.
Hej Wina
Jeg tror at dine jordbær er af sorten Ostrara, som bære frem til frosten stopper dem. Men en af mine Senga sengana satte bær for nogle uger siden. Det var nok bare en fejl.
Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2009 kl. 22.20
Mine 2 års Ostara jordbærplanter har givet godt med søde bær hver dag siden juli, og der er mange grønne bær endnu. Men Ostara skal vandes lidt hver dag, ellers klasker planten hurtigt sammen.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 22.25
Det er utrolig at vi her i Gladsasxe ikke har fået vand i umenneskelig tider. Jeg går selv og vander og vander.
og det er især jordbærene,der trænger til det.
Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2009 kl. 22.34
Hejsa Søren.
Du bruger forhåbentlig det billige regnvand. De kloge varsler regn i næste uge. Men man kan ikke regne med meteologerne, de griber det ud i vejret.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. november 2011 kl. 20.06
Jeg har taget nettet af både Korona og Dania så jeg lod solsortene spise de par bær der var for en md. siden, blomstyerne visnede af sig selv. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af jordbærplanter