Skrevet af: Hans R., 27. januar 2014 kl. 10.19
Hej og tak for et godt forum.
Jeg vil plante 5-10 æbletræer i haven, som med tiden gerne må blive store og fylde meget. Ud over krav til frugtens kvalitet, ønsker jeg et sundt træ, der er resistent mod så meget som muligt, har et kraftigt rodnet, kan klare meget vind og samtidig være tolerant overfor perioder med meget nedbør, perioder med tørke og perioder med hård frost. Her kommer de mest almindelige grundstamme serier (M og MM) vist til kort, så jeg har søgt alternativer på nettet og har nu helt mistet overblikket, bl.a. ved at kigge på www.appleman.ca/korchard/rootstok.htm Er der nogen af Jer, der kan hjælpe mig, så er jeg taknemmelig.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. januar 2014 kl. 11.10
Hej Hans
Vi har gode erfaringer med frøstammer af Malus Bittenfelder. Vi har i Blomstergårdens pomet enkelte træer på andre grundstammer - også kraftigvoksende - men det er klart de træer på M. Bittenfelder, der klarer sig bedst. Vi har rigtig mange tilbagemeldinger fra kunder, der har den samme erfaring.
Den opfylder alle de krav, som du stiller.
mvh Villy
Skrevet af: Hans R., 27. januar 2014 kl. 15.04
Hej Villy.
Tak for svar. Når du anbefaler M. Bittenfelder er det så fordi den traditionelt har været anvendt her i DK, eller har den på vore breddegrader nogle fordele i forhold til de mange frøstamme-alternativer?
Skal man generelt undgå at anvende frøstammer fra koldere egne, der er langt mere vinterhårdføre (f.eks. M. Budagovsky og M. Ranetka)?
Hans
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. januar 2014 kl. 15.20
Hej Hans.
Det er til dels fordi den har været brugt her i landet i en årrække og den giver mere ensartede træer og træer med stærkere rodnet end f.eks. Malus sylvestris. Jeg har også træer stående på Malus Antonovka, der kan tåle langt mere frost og bruges meget i Finland og det gamle Østeuropa, men det synes ikke at være nogen fordel i vores normalt milde og skiftende klima.
Villy
Skrevet af: Hans R., 28. januar 2014 kl. 9.33
Hej Villy
Linket herunder er en beskrivelse af nordamerikanske forsøg med diverse frøstammer. Her døde samtlige M. Bittenfelder på alle fire lokaliteter i vinteren 1985-1986. Laveste temperatur var -22 C, ingen sne men store temperaturudsving.
I rapporten påpeges det, at det sandsynligvis er vejret i starten/slutningen af vinteren eller store temperatur svingninger, der har betydning for overlevelsen, snarere end ekstreme temperaturer.
Måske er jeg alt for bekymret, men -22 C, ingen sne og svingende temperaturer kan vel også forekomme i DK.
Hvis jeg vælger en mere vinterhårdfør frøstemme end M. Bittenfelder, vil jeg så i højere grad få nogle af de andre problemer, der ofte ses i æbletræer?
Mvh. Hans
plants.alaska.gov/publications/pdf/Applerootstocks.pdf
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. januar 2014 kl. 10.08
Hej Hans
Jeg har lige skimmet dit link igennem. Så vidt jeg kan se er der tale om planter i potter og de er meget mere følsomme end planter i jorden. Selv med barfrost kommer du sjældent under 4-5 minusgrader nede i jorden og det kan Bittenfelder sagtens tåle.
Træer i potter er meget mere følsomme for frost, når de gødes sent på vækstsæsonen. Hvis du stopper med at gøde 1. juli så dine træer står og ser lidt forsultede ud sidst på vækstsæsonen, så overvintrer træerne meget bedre i potter.
Jeg vil ikke umiddelbart bruge den canadiske undersøgelse som retningssnor, da den er meget mangelfuld med hensyn til vækstforhold og gødning forud for overvintringen. Det er vigtigt at træerne går helt af vækst før de udsættes for de lave jordtemperaturer.
Mvh Villy
Skrevet af: Hans R., 28. januar 2014 kl. 12.33
Hej Villy.
Tak for at du gider tage dig tid til at besvare mine bekymrede spørgsmål, men jeg vil gerne plante de rigtige træer første gang.
Jeg læser rapporten som at de nypodede planter stod i potter og blev opbevaret i drivhus indtil sidst på foråret, hvorefter de blev flyttet udenfor for resten af sommeren. De overvintrede indenfor ved ca. 0 C og blev plantet på friland næste forår, da de var ét år gamle. Der var derfor ikke tale om, at de overvintrede udenfor i potter.
Nå, men måske går jeg for meget op i detaljer. Jeg synes bare, det var påfaldende at alle M. Bittenfelder i alle fire forsøg døde.
Det jeg har brug for at vide, er om jeg får et generelt mere hårdført træ ved at vælge en grundstamme der er mere vinterhårdfør, eller om jeg derved får et træ, der godt nok klarer vintrerne men har andre problemer som at være mere udsat for svampeangrep (skurv, sodplet, meldug, frugttræskræft m.m.) eller gå for tidligt af vækst om efteråret og kommer for sent igang om foråret eller noget andet.
Mvh. Hans
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. januar 2014 kl. 13.12
Hej Hans
Jeg vil nu slet ikke være bekymret for Bittenfelder. Jeg har brugt 2-3000 om året de sidste 12-15 år og har ikke mistet en eneste udplantet træ ud af ca. 500 sorter af æbler og paradisæbler. I drivhus er det først et problem, hvis temperaturen kommer ned under 4-5 minusgrader og træerne står på borde. På gulvet holder de til 5-8 minusgrader før der begynder at ske udfald. Et udfald, der også er i alle andre træer og buske fordi temperaturen kommer under de temperaturer, der er ude i jorden.
Hvis du graver potterne ned i væksthus er de fuldt ud beskyttet i den danske vinter. Det vigtigste er, som skrevet tidligere, at de er gået fuldstændig af vækst inden kulden kommer.
mvh Villy
Skrevet af: Hans R., 28. januar 2014 kl. 13.31
Super, så holder jeg mig til Bittenfelder. Så ved jeg jo også, hvor jeg kan købe dem.
Hvad er optimal planteafstand ved æbletræer på vildstamme? (på nettet har jeg læst alt fra 6 til 12 meter) og hvor store (højde og bredde) bliver de typisk?
Har Bittenfelder tendens til ustabil struktur (spidstveger og spidse grenvinkler)? eller bestemmes træets struktur i højere grad af ædelriset?
Mvh. Hans
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. januar 2014 kl. 15.30
Jeg planter vildstammetræer på 6 x 4 meter. Når træerne er 12-15 år kan hver 2. træ evt. fjernes, så afstanden bliver 6 x 8 m.
Det er alene ædelriset, der bestemmer træets vækstform og struktur.
mvh Villy
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Valg af æblegrundstamme