Forum

Æblesorter fra kolde egne i DK?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 11. februar 2014 kl. 9.33

Vil æblesorter fra kolde egne generelt trives bedst og give bedst frugt i de egne de kommer fra, eller kan de generelt lige så godt dyrkes i det mildere danske klima? Her tænker jeg f.eks. på Antonovka sorterne, Kanel sorterne med flere.

Mvh.
Hans

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. februar 2014 kl. 11.41

Hej Hans
Vi har de sorter, du spørger om stående i pometet på Blomstergården ved Viborg på 6. år. Generelt sker modning lidt tidligere end det, der angives for de koldere egne. Der kan også være en lille ændring i smagen, når de kommer til et mildere klima.

Med hensyn til modtagelighed for sygdomme synes der at være en svag tendens til mere modtagelighed på grund af det mildere klima, men det er forskelligt fra sort til sort. Vi begynder først at vurdere træernes sygdomsmodtagelighed, når de er i fuld gang med bæring - og det sker så for første gang i 2014.

Umiddelbart synes jeg det er værd at prøve sorterne mere bredt i Danmark. Bl.a. kanelsorterne har en smag, som vi ikke kender fra andre - de ser også ud til at klare det milde klima udmærket.

mvh Villy

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 11. februar 2014 kl. 16.03

Man kan hurtigt blive forvirret af at søge på Internettet. På flere danske sider beskrives f.eks. Gul Kanel som meget sund og velegnet til danske forhold. Men på en svensk planteskoles side (jeg har ikke linket nu, men kan finde det) anføres det at Gul Kanel udvikler sig bedst i avls-zone VI -VII. For svenske avls-zoner (=odlingszon) se www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
Jeg må derfor nok hellere stille mit oprindelige spørgsmål lidt anderledes: Er jeg mest sikker på et godt resultat (sunde træer og veludviklede frugter) ved at vælge sorter, der har været dyrket i DK i mange år?

Mvh.
Hans

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. februar 2014 kl. 16.59

Man vil altid være mest sikker ved at dyrke sorter, som har været dyrket i Danmark i mange år. Problemet er, at der kun findes sporadiske notater om træernes sundhed under danske forhold, da vi ikke har haft nogen egentlig afprøvning i Danmark i mange år. Derfor kan danske notater været knyttet til ganske få lokaliteter eller de stammer fra salgspropaganda fra danske planteskoler.

Sorten Gul Kanel har været i Danmark i mange år og findes også i Pometets samling i Tåstrup og ser ud til at klare sig godt i Danmark.

mvh Villy

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 12. februar 2014 kl. 9.31

Tak for svar, Villy.
Når du nævner, at de sporadiske danske notater om træernes sundhed kan være knyttet til få lokaliteter, så kommer jeg til at tænke på en bedømmelse af div. sorters sundhed under usprøjtede forhold i en treårig periode i Sydtyskland, som der refereres til under mange af sorterne i www.nordgen.org/nak/ Kan de vurderinger af sundhed direkte overføres til DK?

Mvh.
Hans

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. februar 2014 kl. 10.33

Til Hans

De fleste vil nok sige, at de direkte kan overføres til Danmark, men der er lige det forbehold, at de har et klima der er mere som fastlandsklima imod vores skiftende tø og frost, som er det, der giver de fleste planter problemer i Danmark.

En dansk sort som Gråsten dyrkes også i Sydtyskland, men her modner den en måned tidligere end i Danmark. Det er blot et eksempel på klimaets indflydelse.

Når vi mødes i ESTO esto-project.eu/index.php?id=2&L=12 så taler vi om sorter der dyrkes i de forskellige lande og de sorter vi har fælles. Jordbund og gødningsforhold påvirker oftere træernes sundhed mere end klimaet, men der er forskel på de forskellige sorter.

Nyt svar til emnet »Æblesorter fra kolde egne i DK?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æblesorter fra kolde egne i DK?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider