Skrevet af: Lærke Andersen, 23. februar 2014 kl. 22.30
I efteråret satte jeg en masse hvidløg i et bed i haven, og stort set alle står med små grønne toppe nu. I løbet af vinteren har jeg bestemt mig for at lave højbede, og det betyder, at bedet, jeg har sat i hvidløg i, helst skal sløjfes. Spørgsmålet er, om jeg kan grave hvidløgene op og flytte dem til et andet bed, uden der sker noget ved det?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 24. februar 2014 kl. 6.03
Den er svær, fordi hvidløgene har meget fine rødder og de knækker nemt. Nogle er rødderne går endda langt ned i jorden, derfor ville jeg lade dem stå til du har høstet dem og så evt. sætte højbede udenom.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så kan du stadig nå at plante nye hvidløg, men det skal være senest med udgangen af februar.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2014 kl. 9.26
Jeg ville også vente med at lave bed lige der, til de er høstet :) Det er synd at gøre noget, når du har så mange fine hvidløg i gang nu, synes jeg...
Skrevet af: Peter A., 24. februar 2014 kl. 9.30
Flyt du bare dine hvidløg , de er utrolige hårdfører og kan sættes hele året , vokser nærmest som ukrudt , har man en gang sat hvidløg så har man altid hvidløg i haven..............
Peter A.
Skrevet af: Clara Andersen, 24. februar 2014 kl. 17.05
Jeg har da flere gange flyttet hvidløg i foråret. For hvis nogen fra køkkenet spirer i løbet af vinteren, bliver de proppet ned i en krukke i baggården eller et andet tilfældigt sted. - Så kan jeg senere vurdere, om der er plads til at sætte dem i forlængelse af dem, der blev sat i oktober eller et nyt sted.
Grav dem op med klump, altså med så meget jord som muligt, og sæt dem et nyt sted i jord, der er løsnet med greb først. Hvis der ikke kom meget jord med, så bred rødderne ud, og vand godt efter sætning. Det grønne skal være over jorden, resten under. - Kan godt forstå, at du gerne vil have dem flyttet, når du siden sætning af hvidløg har fået nye spændende planer.
Skrevet af: Lærke Andersen, 24. februar 2014 kl. 17.37
Tusind tak for jeres svar, selvom jeg må indrømme, at jeg stadig er i tvivl, når I nu er to for og to imod :)
Jeg tror lige, jeg grubler over det et par uger endnu og ser, hvor meget, hvidløgene kommer til at stå i vejen, når højbedene skal bygges.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2014 kl. 17.49
Selvfølgelig KAN de flyttes - men de vil blive sat tilbage i vækst og blive mindre, end de ellers var blevet. Og det er jo bare det, som du skal overveje, om du har lyst til :)
Vi ser meget forskelligt på tingene herinde, så der er ofte forskellige svar at vælge imellem - var det min have, fik de lov til at passe sig selv, men jeg gik i gang andre steder...
Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2014 kl. 19.03
Som Anja skriver, så KAN du flytte dem NU i februar, men det virker på mig som et udslag af voldsom utålmodighed ;-)
Og selvfølgelig vil det betyde nedgang i udbytte.
@Clara
Din beskrivelse virker mere på mig som en UDPLANTNING af en pottekultur og ikke en FLYTNING af en frilandskultur. Er det korrekt forstået? En pottekultur kan du vel udplante i maj, hvis du vil.....
Skrevet af: Clara Andersen, 24. februar 2014 kl. 22.05
Ja, Tom, min beskrivelse var nok mere "udplantning af en pottekultur", jeg tænkte vist især på et år, hvor jeg havde stort overskud af estiske og 1 måned efter at dem i haven var sat, satte jeg en stor potte i baggården til med flere, og de kom ud i haven, da potten skulle bruges til andet senere på foråret, så de var vel 10 cm høje, da de blev flyttet. De blev i øvrigt lige så store som resten.
Men jeg har også flyttet enkeltstående eller små grupper fra friland til friland, og det er herfra jeg forslår at grave op med klump og brede rødderne ud, for de sender rødder ud til alle sider som solens stråler, når de får plads nok.
Jeg vil dog fraråde at flytte nogen nu i februar, for der skal være godt grøde i jorden for at de kan genetablere sig hurtigt. Så vent til hen i april, det vil sikkert også passe fint med bearbejdning af jorden i et højbed (rammen kan jo laves forinden).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan man flytte hvidløg?