Forum

Jordskokker i spande?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 21. marts 2014 kl. 8.08

Jeg har med succes dyrket kartofler i 20-liters murerspande.

Kan man gøre det samme med jordskokker, eller kræver de mere dybde og plads?

Har begrænset plads i haven, så dyrkning i spande ville være fint :-)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 28. marts 2014 kl. 0.52

Jeg kan ikke forestille mig, at det ikke kan lade sig gøre. Mine gror alle vegne. Dem jeg har smidt ind i skoven uden nedgravning giver også en masse. Mere nøjsom plante skal man lede længe efter :)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. marts 2014 kl. 12.10

Hej Rebecca Toubøl

Jeg undrer mig og vil gerne i dialog med dig om hvad der er grunden til at du har smidt Jordskokker ind i skoven...

Dit indlæg får mig til at tænke over, hvordan andre ikke hjemmehørende invasive arter lidt på samme måde er blevet udbredt i andre plantesamfund og har dannet monokulturer til stor / uoprettelig skade for den lokale og langt mere varierede flora og fauna. Det gælder for eksempel Rynket Rose, Bjørneklo, Vandpest, Japansk pileurt og Bynke Ambrosia for bare at nævne nogen af de kendte.

Men jeg kender for lidt til forudsætningerne for din beslutning og til de forhold, der gør sig gældende i den skov, du kan konstatere er et frugtbart sted at gro for Jordskokker.

Jordskokker stammer fra Mexico, er indført som dyrket plante i Nordamerika og introduceres i Paris i begyndelsen af 1600-tallet. Herefter dyrkes den i 300 år i Centraleuropa og indtroduceres i Danmark midt i 1900-tallet. Det er ikke nogen usædvanlig historie for en kulturplante - men den er "en grådig fætter"......

Hvis du vælger at svare på mit indlæg vil jeg foreslå, at enten du eller jeg opretter en tråd med emnet:
Invasive arter - behøver en havedyrker at tænke over dem ?

Jeg tænker, at der er god grund til at udveksle information og også holdninger til den problematik du sætter lys på med dit indlæg.
Og det er faktisk 3,5 år siden emnet sidst blev berørt her på Havenyt
i et af Karna Maj's ugentlige "Denne uges havenyt".

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 28. marts 2014 kl. 21.20

Lone, jeg undrer mig stort over hvad du kan få ud af mit indlæg ;)
Jeg vil her forklare dig hvorfor jeg har smidt jordskokker i "skoven". I efteråret forrige år gravede jeg en masse jordskokker op, fordi jeg syntes de stod lidt for tæt. Dem der fik skader fra grenen smed jeg de tre meter fra køkkenhaven ind i skoven, hvor jeg regnede med, at de enten ville gå til eller evt blive spist af smådyr. Sidste sommer blev jeg derfor overrasket, da det stod klart for mig, at de voksede op i fuld højde. Dette forår er de nu alle høstet og de gav rigtig godt, selvom de lå lige under jordoverfladen. Det undrede mig hvor nøjsomme de var og det var baggrunden for mit svar til Uffe. At kalde jordskokker for en invasiv art, synes jeg er stærkt overdrevet, men jeg er også bare en alm. haveejer, der ikke har en brik forstand på den slags. Jeg ved bare, at jeg har nemt ved at styre mine, som har stået samme sted i 10 år uden at brede sig synderligt. De har så heller aldrig fået gødning. Mht dit forslag om en særlig tråd, står jeg af, ved nærmest intet om emnet....

4 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2014 kl. 16.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2014 kl. 12.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. maj 2014 kl. 13.18

Interessant Frank1

Nyt svar til emnet »Jordskokker i spande?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordskokker i spande?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider