Skrevet af: M. Have, 30. marts 2014 kl. 16.17
jeg har lavet højbede før og når det har været af træ, har det altid været træ, der ikke er trykimprægneret, pga at jeg dyrker grøntsager. Denne gang skal det også være træ uden trykimprægnering, men jeg har nogle gamlle trykimprægneret stolper, der har stået som del af stakit i mange år. Kan jeg bruge dem i hjørnerne i højbedet, når det ikke er mere+de har stået så lang tid, så noget af det der er giftig er blevet vasket/regnet ud. Ved godt hvad det helt korrekte svar er, men hvis man kunne genbruge/spare lidt, ville det ikke være så ringe. Hvad siger I
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2014 kl. 17.56
Hej Marc
Sæt stolperne på ydersiden af brædderne - du mister lidt plads, men undgår direkte kontakt til dyrkningsjorden.
Jeg ville genbruge stolperne så de gør mest mulig gavn i deres levetid. Det forudsætter dog, at det er trykimprægneret træ og ikke kreosotbehandlet (tjæret) træ, som sveder i det uendelige.
Ældre trykimprægneret træ indeholder arsen, men det er relativt hårdt bundet i træet og er kun et problem ved hudkontakt og afbrænding.
Det "rigtige" svar kender du jo, som du selv nævner....
Ressourcerne er begrænsede og genbrug er en dyd!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Etablering af højbed