Forum

Hvilke frø?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Ravn, 1. april 2014 kl. 20.25

Hejsa!

Jeg har disse fra på billedet (spørg mig ikke hvor de kommer fra!) :D

Jeg aner ikke hvad det er, og kan heller ikke finde noget på nettet om dem.

Så nu prøver jeg lykken her.

Hvad er de?
Kan de plantes udenfor I mit højbed (20 cm)
Hvornår kan jeg plante dem?

Ja, håber på, at nogen vil svare :D

Mvh
Peter

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2014 kl. 21.45

De første kunne være ananaskirsebær. Planterne ligner lidt tomater, og dyrkes på samme måde.
Prøv at google den.

De vilde tomater ville jeg bare smide i en potte, og se, hvad der sker. Måske er frøene for gamle nu?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Ravn, 1. april 2014 kl. 21.58

Øh... (Det kan godt være, at det er et mega dumt spørgsmål men...) Kan frø blive for gamle? Jeg fik dem i november vil jeg tro :D

Jeg er meget ny til have. Hvor langt ned skal de ligge?

Kan sådan en tomatplante vokse uden for drivhus? Hvor stor bliver den? :D

Håber i vil svare igen!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2014 kl. 22.20

Nej, de kan ikke blive for gamle, men de kan miste spireevnen, ofte efter 3-5 år, men det er forskelligt fra frø til frø. Hvis de er fra sidste år, er de fine.

Lav evt. en spireprøve: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/480.html

Så frøene og dæk blot lidt med jord. Generelt skal store frø sås dybt, små frø sås i jordoverfladen. Tomatfrø er ikke de mindste, så de skal dækkes af jord.

Skriv tomater i sidens søgefelt, så får du helt sikkert masser af dyrkningstips.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Ravn, 1. april 2014 kl. 22.23

Er der ikke stor forskel på, hvordan man dyrker forskellige tomatsorter? Eller er det stort set ens? :D

Hvis de dyrkes ens, er det bare med at komme i gang med at læse! :D

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 1. april 2014 kl. 22.29

Alså........ når der står kirsebærtomat på posen så er det vel kirsebærtomat frø der er i posen , eller cherrytomat ,som er en lille men en velsmagende tomat , den vilde er vel bare en alm. tomat , begge kan sagtens dyrkes på friland.......

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Ravn, 1. april 2014 kl. 22.40

Peter A;

Ja, du har nok ret. Det der undrede mig var, at frøene havde "skal" som en ananaskirsebær. Derfor blev jeg i tvivl.

Men ja. Du har nok ret :D

Når jeg skal plante den der "kirsebærtomat". Skal den så direkte i jorden udenfor, eller skal jeg putte den i en potte indendørs først?

Det må være mit sidste spørgsmål :D

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. april 2014 kl. 4.13

Start indendørs nu - og den trives bedst i drivhus.

Tomater kan være frilands eller drivhustomater. Jeg vil lade dig selv søge informationerne i søgefeltet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. april 2014 kl. 7.08

Der kan godt være lidt navneforvirring omkring Ananaskirsebær - så den for nyligt hos et dansk frøfirma, som kaldte dem for jordbærtomat...

Så jeg gætter på, at der er gang i lidt af den slags - det er jo ikke tomater, der ligger i posen :)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. april 2014 kl. 10.40

Det dér er ikke en kirsebærtomat men sikkert ananas kirsebær - men ja der er forvirring omkring navnene. Men en almindelig tomat er det ikke men en "lomme" en er pakket ind i.

De kan fint drykes på friland men hav tålmodighed - jeg har haft mine i store krukker. Forspiret dem inendøre og stille og roligt vænnet/hærdet dem til at være ude.

Nyt svar til emnet »Hvilke frø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilke frø?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider