Skrevet af: Linda Fraas Nielsen, 1. april 2014 kl. 20.30
Hej.
Jeg står og skal have anlagt nogle højbede og mangler jord. Jeg bor i Odense SV. Jorden skal meget gerne have en fin jordprøve da det er til køkkenhave.
Nogen der kan hjælpe? :-)
Mvh Linda
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2014 kl. 21.41
Prøv dba.dk, der er folk, som bygger huse, som graver jord af. Prøven skal du nok selv bekoste...
Skrevet af: Tine Horsum, 3. april 2014 kl. 1.26
Eller prøv din lokale genbrugsstation, det er ikke sikkert, de sælger jord- men nok kompost. Og jeg har arbejdet på en genbrugsstation, der leverede den lækreste billige kompost- men folk ville ikke købe det!
Selvom det var fliset og lagt i dynger, hvor temperaturen var høj nok til at slå sygdomskim og ukrudtfrø ihjel. Det blev også omstrukket maskinelt, og personligt har jeg pillet mange ting op af "haveaffaldet"- inden det gik til flis. Fx legetøjsbiler og sorte sække, der stod endda to grønne kontainere til sorte sække, men se om, det hjalp..!
Nå, kravler af kæphesten, men det kan snildt konkurrere med "champost". Eneste grund til, jeg ikke selv købte det var, at jeg hverken har bil eller kørekort- og cykeltraileren var for lille til at vejes.
Men du skal altså ikke være bange for genbrugsstationens kompost. Nogen steder forærer de, det væk-
Mvh
Tine- affaldsnørd
Skrevet af: Linda Fraas Nielsen, 3. april 2014 kl. 20.33
Tak for svar Freya og Tine :-)
Mvh Linda
Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2014 kl. 17.51
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 11. september 2014 kl. 16.27
Ang. gratis jord, så er der nogen regler omkring overskydende jord fra fx byggeri, det skal nogen steder deponeres- og betragtes som værende forurenet. Så man skal måske lige sige ja, til det første og bedste læs jord, man får kastet efter sig.
I væste fald *kan* det være forurenet med olierester eller tungmetaller, og det er ikke godt i havejord...
Ikke for at male en vis mand på væggen, men der er gode grunde til, at man også selv lige ser sig lidt for.
Mvh
Tine- der har en *dejlig* nedgravet losseplads i skellet- dagrenovation på landet eksisterede åbenbart ikke i 1960-/-70erne.
Og mælkeposer og nylongardiner bliver IKKE til jord... :-P
Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2014 kl. 16.57
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2014 kl. 21.11
Jeg går da også ud fra at kommunen ved, hvad den gør. (Forhåbenligt).
Jeg ville bare påpege, der er nogen regler omkring jord, så man ikke bare skal hoppe på med at hente et læs *gratis* jord fra en t. ex privat bygherre, der lige har fået gravet jord af til nybygning.
Man kan ikke selv vurdere, om jorden ikke fejler noget- og siden jeg så hel gravemaskine langt nede i et dybt dybt hul (man kunne ikke se den stikke op!) hvor, den gravede jordforuerening op fra en for mange år siden nedlagt tankstation, så...
(For ikke at tale om de ulykkelige husejere, der hverken kunne renovere eller sælge huset. Det er dog i dag nedrevet)
Mvh
Tine- og "min" losseplads var da en streg i regningen- nu vi har brugt tid og penge på at få kørt eternitplader, gl hønsehusrester og diverse væk.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mangler jord – Odense