Forum

Rød Amerikaner Kartoffel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Bilberg, 3. april 2014 kl. 18.42

Hejsa alle sammen..
Jeg håber meget nogle kan hjælpe mig, da jeg var barn havde min farmor en kartoffelsort der hed rød amerikaner, jeg har efterlyst den mange steder er der nogle herinde der kan hjælpe mig til hvor jeg kan få fat i nogle??

Mvh Marie Bilberg

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. april 2014 kl. 19.28

Hej Marie Bilberg

i 2007 var der et emne her på Havenyt "Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme?"

Der fulgte så en række kommentarer til emnet, som er lette at finde, hvis du søger på spørgsmålet's tekst (brug søgefeltet her på Havenyt).

I kommentar nr 12 af 36 dukker pludselig Rød Amerikaner op - og hvis du prøver at kontakte nogen af de mennesker, som dengang interesserede sig for emnet kunne det jo være, at du kunne være heldig at få en brugbar kontakt ;-)

Du kan prøve en anden vej også - kontakt Nordisk Genbank, som har en række aktive folk i de nordiske lande, som dyrker og på den måde vedligeholder "gamle" sorter af forskellige planter, blandt andet også kartofler. Det er muligt, at du kan få formidlet en kontakt tilen af dem og på den måde måske få fat i nogle eksemplarer af den sort, du leder efter.

Håber du får held med din eftersøgning !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Bilberg, 3. april 2014 kl. 20.12

tusinde tak for svar- jeg læste godt tråden tidligere, men tænkte at jeg ikke kunne bruge den da den var fra 2007, men jeg vil da give den et forsøg..igen tak for det hurtige svar. mvh marie

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 8. maj 2017 kl. 7.55

Hej Marie Bilberg
jeg har læggekartofler af Rød Amerikaner, hvis du stadig er interesseret
mvh Elsebeth

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Nielsen, 13. maj 2017 kl. 17.48

Hej Elsebeth
Jeg er meget interesseret i nogle få læggekartofler af Ræd Amerikaner. Har du stadig nogle tilbage?
Hilsen Kurt

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 13. maj 2017 kl. 18.22

Det har jeg - men hvordan får du fat i dem. Jeg er i Midtjylland
Mvh Elsebeth

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Nielsen, 23. maj 2017 kl. 12.43

Ja det er jo lige det!
Jeg bor i Roskilde, skal til Samsø torsdag til søndag.
Der kommer du vel ikke tilfældigvis forbi?
Ellers kunne de måske sendes, jeg skal bare bruge nogle få stykker. Jeg skal nok selv betale porto.

Hilsen Kurt

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 23. maj 2017 kl. 15.05

Kan du ikke maile mig din adresse?
elsebeth.ruin@wanadoo.fr

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Kristensen, 23. februar 2019 kl. 23.57

Min svigerfar dyrkede rød amerikaner, men da han blev gammel og syg forsvandt kartoflerne ud af vores liv. Jeg har søgt med lys og lygte efter kartoflen. Den er rosa udenpå, og ved kogning er kartoffelkødet meget lyst. Koger let ud, men som han sagde (var fynbo): "Alletiers tilikartoffel"

Har nogen nogle enkelte læggekartofler, vil jeg være meget taknemmelig. Kan selv opformere dem.

Mvh, Preben

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. februar 2019 kl. 23.37

Hej Jens Gregersen!

Næste år vil røde amerikanere muligvis kunne købes i butikkerne; oven i købet i økologisk kvalitet. Hvis du vil have nogen allerede i år, så har jeg nogle skurvede eksemplarer, som ligger og spirer i kælderen. Du kan kontakte mig via: www.agrologica.dk

Venlig hilsen Anders

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Kristensen, 24. februar 2019 kl. 23.42

Hej Søren,
Bare lige nogle få gener af de røde amerikanere har min interesse, og så kan jeg til gengæld tilbyde et par "Shetland Black", som jeg netop har fået hjem fra, nåja, Shetland - søg på sortsnavnet og se hvordan de ser ud!

Mvh, Preben

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2019 kl. 16.11

Hej Preben.

Jeg skrev til Anders Borgen og fik svar her til morgen, at han hellere ikke havde dem. Jeg tænker at en anden, men måske sidste mulighed ville være at prøve Nordisk Genbank

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Kristensen, 25. februar 2019 kl. 16.16

Tak for det. Jeg prøver den vej 👍

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2019 kl. 21.14

De åbner først 1 marts 2019

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 7. april 2019 kl. 15.16

Hej Preben Kristensen,

Fik du fat i den røde amerikaner?

Jeg har nogle enkelte lægge kartofler af den sort til overs.

Mvh Elsebeth Jonsson

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Kristensen, 7. april 2019 kl. 17.45

Halli-hallo!
Nej, jeg har ikke fået fat i de røde amerikanere, og vil meget gerne have et par stykker til opformering!

Mvh Preben

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Kristensen, 7. april 2019 kl. 18.02

Elsebeth, jeg har nogle “lang lollandsk rød” at bytte med, hvis du er interesseret. Den har rødt skind, har gult kød og er kogefast som en aspargeskartoffel, som den ligner på faconen.

Mvh Preben

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 7. april 2019 kl. 19.54

Det lyder spændende.
Send mail til
elsebeth.ruin@wanadoo.fr

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Peter Jensen, 2. maj 2019 kl. 14.43

Hej. Ang. "Rød Amerikaner Kartoffel" er det navnet som de handles under? Er der nogen der ved hvem der handler med disse evt. hvor tidligt det kan lade sig gøre at købe nogle spiseklare ?

Mvh. Lars P. Jensen

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 2. maj 2019 kl. 19.45

Den røde amerikaner hedder også Early Rose og findes bl.a. på den officielle kartoffelliste, GNIS, i Frankrig. Der har jeg fået mine første læggekartofler. Men jeg bor i Frankrig og dyrker den her. Den kan også fås i Tyskland og vist også i Sverige.
Højere oppe i tråden er der oplysning om at den muligvis kommer til salg som økologisk certificeret læggekartoffel i Danmark i 2020.
Jeg har endnu ikke set den til salg i nogen butikker eller planteskoler i DK.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Peter Jensen, 3. maj 2019 kl. 6.58

Hej Elsebeth. Mange tak for oplysningerne, nu har jeg noget mere at søge på. Mener du at det er en tidlig sort?

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 3. maj 2019 kl. 8.45

Ja den er tidlig. Det er en gammel amerikansk sort. Hvis du googler Early Rose er der mange artikler om sorten. Den indgår nu også i SlowFoods Arc of Taste som er “heirloom” sorter der skal beskyttes. Jeg fik den selv oprindelig i slutningen af ‘60erne af en gammel nabo der hjalp mig med at anlægge min køkkenhave. Jeg mistede den i de hårde vintre og glæder nu mig over at have fundet den hernede. Mail evt elsebeth.ruin@wanadoo.fr

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Peter Jensen, 4. maj 2019 kl. 10.57

Hej Elsebeth. Jeg takker dig for at delagtiggøre mig i din viden. Mvh. Lars P. Jensen

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Leopold, 3. januar 2021 kl. 12.20

Kære Elsebeth
Må jeg også have lov til at købe et par røde amerikanere af dig - hvis du fortsat har nogle 🙏
Med venlig hilsen
Anne-Marie Leopold

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 3. januar 2021 kl. 13.45

Hej Anne-Marie Leopold
Jeg sælger ikke men forærer gerne.
Kontakt mig direkte på mail
elsebeth.ruin@wanadoo.fr

Nyt svar til emnet »Rød Amerikaner Kartoffel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rød Amerikaner Kartoffel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider