Forum

Hvor hurtigt kan jeg få en »gammel« æb

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 4. juli 2004 kl. 22.06

Jeg har for et års tid siden overtaget en have uden noget æbletræ. Det mener jeg ellers hører til i enhver have, og helst et stort og gammelt klatreegnet træ. Vi har talt om at plante to af slagsen i græsplænen, og de vil der komme til at stå i noget nær fuld sol og i god jord. Men hvornår kan vi regne med, at træerne vil nå en størrelse, hvor de begynder at blive robuste prydtræer, som dem man kender fra gamle haver og ikke længere bare er små pinde, som må beskyttes mod fodbolde osv. Jeg ved godt, at det afhænger af sort og grundstamme, hvordan slutresultatet bliver, men hvor hurtigt går det? Hvilke erfaringer har andre gjort? Går der 5 år eller 25 år, før man f.eks. kan hænge en gynge op? Og vi skal vel op og vælge en vildstamme for at få et træ af typen, der kan bære f.eks. en hængekøje?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. juli 2004 kl. 10.43

Mit Filippa-æbletræ er 10 år gammelt, og jeg ville bestemt ikke turde hænge hverken en gynge eller en hængekøje op i det endnu. Der blev sat en gynge op i mine forældres Filippa-træ, da det var 25 år gammelt, og det gik fint. Mit gæt er, at træet skal være mindst 15 år gammelt, før det er robust nok til at blive belastet af gynger og lign.

Venlig hilsen

Merete

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kanin, 6. april 2005 kl. 9.11

Haii skør mann.!

Nyt svar til emnet »Hvor hurtigt kan jeg få en »gammel« æb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor hurtigt kan jeg få en »gammel« æb

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider