Forum

Sætning af løg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 4. april 2014 kl. 20.00

Hej.
Jeg ser i artiklen i denne uge, at man kan sætte spiseløg så snart nattefrosten er ovre. Men er det en god idé? Min nabo i haven siger, at hvis man sætter løg for tidligt, er der stor fare for at de går i " stok" hen på sæsonen.
Vi har de to sidste år oplevet, at vores løg gik i stok. Også selv om, vi ikke satte løgene så tidligt endda.
Vh
Inge

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. april 2014 kl. 23.30

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. april 2014 kl. 11.07

Fra min gartnerdatter:

Alle købte stikløg er varmebehandlede. Hvis de har fået en anelse for meget varme, kan det forøge tendensen til at løbe i "stok".

Hvis satte løg er begyndt at gro og derefter får et kuldechok (nattefrost), øges risikoen også.

vh. Hans

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 21.24

Men hvis de løber i stok- sætter de frø.
Og så kan man så løg, og sætte løg året efter. Sådan er deet.

Naturens små rytmer.

Mvh
Tine

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 8. april 2014 kl. 10.43

hej. Tak for svarene.
Til Tom, nej det var ikke alle løgene. Jeg startede med at kassere dem fra starten, men så var der en, der sagde, at godt kunne bruges, men ikke gemmes, så det gjorde jeg efterfølgende.

Men irrationen over, at man passer og vander dem hen over sommeren, og så ikke få særligt meget ud af dem, er der.

Er det samme tilfældet med skalottte løg. Sidste sommer gik de faktisk til alle sammen ( rådnede). Jeg havde købt løg i en planteskole.
vh Inge

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Anna Grethe Mortensen, 28. april 2014 kl. 9.16

Jeg ser nu, at der er problemer med sætteløg, så er det måske
så godt, at bruge mine små fine flaske skalotteløg, som jeg
køber i Aldi, jeg kan ikke finde dem som sætte løg,

Jeg kunne også godt tænke mig, at vide om man så kan bruge
sine Hvidløg som ser lidt kedelige ud, til at sætte i jorden.

Venligst Vivi Mortensen.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. april 2014 kl. 18.01

Det er lidt sent at sætte løg nu, bedst er ca. 10. april, hvis jord og vejr er ok til det. For de visner ned og er høstklare juli/august, uanset hvornår de er sat. - Hvidløg sætter man først i oktober, de bliver ikke til noget, hvis man sætter dem nu. Alle købte løg og hvidløg kan sættes, men på hvert sit tidspunkt.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2014 kl. 20.15

Vivi - som sagt er det lidt sent nu, men ellers kan du sagtens finde bananskalotter at købe som sætteløg på nettet :)

Nyt svar til emnet »Sætning af løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sætning af løg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider