Forum

Valsk Bønne – hvilken smager godt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. april 2014 kl. 18.01

Hej

Jeg har meget lidt erfaring med valske bønner - har kun dyrket grønne buskbønner á la Haricot Vert.

Vil gerne prøve valske bønner - har læst artikel her på siden og andre steder, men hvilken sort kan I anbefale, hvis den skal smage godt - her betyder det ikke bitre :)

Høsttidspunkt og tilberedning ?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 6. april 2014 kl. 20.02

www.kridtvejsplanter.dk/boenne-valsk-boenne-hangdown-grunkerinig-froe-p-5416.html

Hej Tom, jeg dyrkede den her sidste år, og regner med at gøre det igen.
Jeg har ikke noget at sammenligne med, men ristet på panden med frisk rosmarin og hvidløg er det ikke helt tosset.

Hilsen Anders

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. april 2014 kl. 22.18

Hej Tom.
Prøv evt. at kontakte Søren fra frøsamlerne, han gør også i bønner. Hans hjemside hedder skrubtussen.dk her står lidt om det han har dyrket.
Hilsen Søren.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. april 2014 kl. 7.07

Hej Tom

Du er medlem af havelyst, ikke?

For så se her:
havelyst.dk/haver/hoejbo_haven/planter/11979.html

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 7. april 2014 kl. 8.06

Jeg har gennem flere år dyrket hestebønner oprindeligt købt hos Camilla Plum, husker desværre ikke sortsnavn. Men de er bitre når de er for små, jeg troede det gjalt alle hestebønner. De små bønner er bitre, så kommer der ca ti dage, hvor de er rigtigt lækre og derefter er det hinderne bliver grove og man må pille hinden af hver enkelt bønne. De smager stadig godt, men det er lidt besværligt. Vi spiser dem med løg, hvidløg og evt. timian varmet i panden i olivenolie. Det er over en måned siden jeg såede de første og de er kommet op, nu sår jeg snart lidt flere.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2014 kl. 16.40

Hej

@ Freya Den havd jeg ikke fundet, tak for det, det ser lovende ud.
@ Bente Tak for dit input - det er netop det med bitter smag, som jeg har hørt flere gange og ikke gider ! Vil gerne have bønnen med i mit sædskifte og helst en der kommer en tur forbi køkkenet...og middagsbordet. Det med hinderne, er det almindeligt for valske bønner?

@ Søren, jeg er medlem af frøsamlerne, men smag er knapt beskrevet, hvis overhovedet, i frølisten. Jeg kan i hvert tilfælde ikke finde det. Hvis du har et link til Skrubtudsen, hvor han beskriver smagen, må du meget gerne lægge det her...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. april 2014 kl. 17.48

Hvis man spiser valske bønner pga proteinindholdet, skal man vælge de hvidblomstrende sorter. De har et lavt indhold af tannin (tannin binder proteinet). Jeg kan ikke lige huske den nærmere forklaring. Valske bønner med et lavt tanninindhold er ikke så modstandsdygtige overfor sygdomme som de tanninholdige.
På Videncenter for svineproduktion er der nærmere information.
Jeg har købt en pose med blandede sorter hos Camilla Plum og opdagede for sent, at jeg skulle have valgt de hvidblomstrende sorter. Sådan kan det jo gå :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. april 2014 kl. 17.49

Sorry. Det var slet ikke det, du spurgte om. Smagen har jeg ingen ide om.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 7. april 2014 kl. 20.07

Jeg prøver mig lidt frem for at finde ud af hvornår bitterheden er væk. Og så spiser vi løs af bønnerne til de bliver for grove. Altså vi spiser jo bare frøene, ikke bælge. Jeg tror ikke man kan undgå at hinderne bliver seje. men man kan måske plukke og fryse dem ned inden, hvis man ikke får spist dem alle. Jeg blancerer de seje og piller hinderne af dem og fryser dem med. Camilla Plum ved en masse om hestebønner. I hendes havebog står der ikke noget om der findes sorter, som ikke er bitre i starten. Måske i hendes bøger Grønt? Eller måske i netbutikken. Jeg har hidtil dyrket med hvide blomster, i år supplerer jeg med nogle med mørke blomster.

Nyt svar til emnet »Valsk Bønne – hvilken smager godt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Valsk Bønne – hvilken smager godt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider