Forum

Sidste frost dato

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. april 2014 kl. 14.09

hvordan kan man forudsige den sidste dato med frost i 2014?
jeg kan ikke finde noget om det på nettet.. er det bare umuligt at forudsige sådan nogenlunde?

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 11. april 2014 kl. 15.47

Ja, det har jo før sneet i både juni og juli, så det er vist umuligt at forudsige.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. april 2014 kl. 17.07

Hej Daniel i år vil der være frostfrit efter den 15 maj. Hilsen Henry G.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. april 2014 kl. 17.20

hvordan ved du det Henry?

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2014 kl. 17.40

Mildt forår, Daniel. Sidste år var det først med sikkerhed frostfrit om natten omkring 1.6.

Men man kan jo ikke spå, vel...

5 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 18.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. april 2014 kl. 18.56

grunden til at jeg spørger er at der i min havebog "den nye komplette håndbog i selvforsyning - john seymour" står der ved mange af dyrknings vejledningerne at man skal så eller udplante x antal uger før sidste forventede frost, eller at man skal så eller udplante efter sidste frost..

så hvis jeg skal så noget 3 uger før sidste forventede frost for eksempel så bliver jeg nød til at forudsige sådan nogenlunde hvornår sidste frost er, gør jeg ikke? eller hvordan ville i fortolke det?

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2014 kl. 20.12

Henrys bud er nok meget godt - nogle år vil det bare gå galt...

Ellers skal du studere sider med klimatologi - oversigter over, hvornår sidste frostnat har været de sidste fx 100 år...

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. april 2014 kl. 20.55

Jeg har taget hensyn til disse datoer i mange år, efter min svigerfar for over 30 år siden, fortalte om de tre dage i maj, der skulle overstås før frosten var slut for den forgangne vinter. Hilsen Henry G.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. april 2014 kl. 9.47

Freya Grossmann

ja det kunne jeg godt, men det er bare mærkeligt at dmi ikke skriver noget som helst om det.. det er dem som burde vide den slags..

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. april 2014 kl. 9.48

Henry G

hvilke tre dage i maj er det du mener?

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. april 2014 kl. 10.01

Det er fuldstændig umuligt at sige noget fornuftigt om.
Der er himmelvid forskel om man bor midt inde i Jylland, eller på en ø ude i stranden.
DMI måler temperatur i 2m. højde. Hvis det er stille klart vejr, kan der være frost i græshøjde og flere plusgrader i 2m.

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. april 2014 kl. 10.08

hvordan kan jeg finde ud af hvordan klimaet er på netop min grund?
altså om det nemt bliver ramt af frost eller om det er "beskyttet" mod vind og vejr..

skal jeg måle hvor højt grunden ligger over vandoverfladen eller hvad kræves der for at finde ud af det?

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. april 2014 kl. 10.16

30% teori og 70% erfaring ;-)

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2014 kl. 11.55

Ja, engang imellem er der ingen genveje - øvelse gør mester :)

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. april 2014 kl. 12.01

hvad er det man skal øve sig i helt præcist?

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2014 kl. 14.06

Hej Daniel

at iagttage den lokalitet, som netop du befinder dig på, når du dyrker jorden. Både klimatiske forhold, men også terræn og jordbund.

Jeg havde f.eks. engang vældig svært ved at forstå, at jeg ikke kunne få fransk estragon til at overvintre, når nu det var en klon af naboens.... Jeg havde to år i træk plantet den i en del af min have, som dels ligger lavt (frost) og dels ikke har de bedste drænforhold. Nu hvor jeg har plantet den et sted, som tilgodeser plantens behov, har jeg ikke haft problemer.

Når du kender dine omgivelser, vil du kunne "se", hvornår den (sandsynlige) sidste frost har været forbi, men du vil altid kunne tage fejl - ligesom alle andre :-D

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 12. april 2014 kl. 16.09

Du kan også være pragmatisk og afdække dine såede afgrøder med fiberdug/bobleplast eller andet frostbeskyttende materiale der holder på varmen ved udsigt til nattefrost. Jeg har ikke selv drivhus, så de planter jeg har sået i vindueskarmen og forspirede dahliaer kommer ud hver morgen og ind igen om aftenen indtil vejrudsigten virker nogenlunde stabil mht nattetemperatur. Men man kan aldrig vide og jeg har før fået frostskader på afgrøder.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. april 2014 kl. 8.38

- JOC -

hvis jeg dækker med fiberdug hvor meget hæver jeg så temperaturen ca.?

eller sagt på en anden måde. hvor koldt skal det være udenfor før det under fiberdugen også får frostskader?

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2014 kl. 10.26

Du hæver ikke temperaturen med fiberdug, men du holder på lidt af den varme, som jorden afgiver.

Af dine indlæg kan man jo få en anelse om, at du er lidt af en kontrolfreak - men lige her må du nok acceptere, at der ikke er et sted, hvor man kan slå den sidste frostdato op, og så sørge for at være forberedt, hvis der skulle komme en sen frostnat forbi :)

Heldigvis er der stadig mange ting, som naturen bestemmer, og som vi ikke har nogen som helst indflydelse på...

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. april 2014 kl. 11.00

det er jo godt nok at være forberedt.. det ville være ærgeligt hvis alt hvad man har sået eller plantet ud dør fordi det er sået for tidligt..

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune F, 13. april 2014 kl. 13.36

--- hvordan kan man forudsige den sidste dato med frost i 2014?

Det kan meget nemt vise sig at være den 31/12 ...

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. april 2014 kl. 15.21

Daniel.
Af dine indlæg den sidste måned, er det tydeligt at du har sået alt for tidligt i vinduskarmene. Hvis du begynder såningen indendørs sidst i marts er det ofte i god tid. Planterne skal nok nå at komme op. Tålmodighed er en god ting, men det kribler i fingrene på os havefolk om foråret.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. april 2014 kl. 22.11

Mogens; E.

vil du anbefale at jeg sår det om igen for at få nogle mere rubuste planter (de er lidt aflange) eller er det for sent nu til at det kan betale sig?

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 16. april 2014 kl. 20.28

Hvilke planter har du forspiret?

Jeg har ud over Seymour Politikens bog om Køkkenhaven af Mette Østergaard. Den er jeg rigtig glad for, fordi den har ca. tider til forspiring, såning på friland, udplantning, spiretider og meget andet for hver afgrøde.

Man skal selvfølgelig lære sin jord at kende, men det er jo rart, at have nogle ca. tider, så man ikke forspirer sine bønner alt for tidligt eller sine chili alt for sent :-)

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. april 2014 kl. 22.14

Hej Daniel når dagene med navnene: Pankratius, Servatius, Bonfatius og kolde Sophie 15/5 er overstået, kommer der yderst sjældent frostnætter. Henry G.

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. april 2014 kl. 11.40

Inger Kaagaard

du kan se her hvad jeg har sået:
www.havebazoom.dk/fotoalbum/off_topic/1391-smaaplanter

under hvert billede står der som kommentar hvilke planter de er..

jeg kan også bare skrive dem her:

vinterporrer
cikoriesalat
Hvidkål
Salat
Radicchio
Bladselleri
Artiskok
Tomat
Peberfrugt
Agurk
Blomkål
Broccoli
Chili
Grønkål
Majs

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 19. april 2014 kl. 16.45

OK, hvis det var en enkelt plante ville jeg lige slå den op for dig, men det er vist lettere for dig at smutte forbi biblioteket.

Salat og grønkål kan du i hvert fald godt plante ud nu.

Nyt svar til emnet »Sidste frost dato«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sidste frost dato

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider