Forum

Tomatplanter og græs i bedet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Ravn, 12. april 2014 kl. 20.07

Hej.

Jeg har 2 små spørgsmål, som jeg håber, at nogen vil svare på.

Jeg har læst, at man kan lægge græs på sit bed. Men kommer der så ikke græsfrø ned i bedet?

Og kan man plante tomatplanter allerede nu?

Venlig hilsen
Peter

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. april 2014 kl. 14.38

Hej Peter

Jeg vil gerne forsøge at besvare dine spørgsmål:

1. Man siger jo, at jorden i en have som hovedregel skal være dækket af enten levende planter eller dødt plantemateriale, f.eks. flis, blade, uomdannet kompost. Hvis du har afklippet græs tilovers, er det da en udmærket ide at dække jorden med det. Jeg brugte for resten den metode for nogle år siden, da jeg lavede en køkkenhave for nogle, der lige var flyttet i hus. Jeg lagde afklippet græs omkring tomatplanterne (frilandstomater), mest for at nedsætte vandingsbehovet, da jeg ikke kunne være sikker på, at den travle familie havde tid til at vande.

Hvis plænen er slået, inden græsset har sat frø – ja, så kommer der jo ikke græsfrø med, sammen med græsstråene. Men det skal du lige sikre dig, for det er da dumt, hvis køkkenhaven bliver til en græsplæne!

2. Ja, man kan godt plante tomater nu, hvis du vel at mærke kan finde et sted, hvor nattemperaturen ikke kommer under 10 grader, og hvor der er passende med læ og sol i dagtimerne.

Hvis der er tale om frilandstomater, vil nattemperaturen nok være tilstrækkeligt høj ca. 10. juni. Uopvarmede drivhuse har jeg ingen erfaring med, men jeg vil skyde på, at man kan plante tomater i drivhus om ca. en måned.

Mine tomatplanter blev sået midt i februar i potter, der dengang stod i vindueskarmen i stuen. Nu står de på en overdækket, lukket altan om dagen, men jeg bærer dem stadig indenfor hver aften.

De tomatplanter, som du bringer et billede af, er de fra i år og altså allerede plantet ude i det fri? Det er alt, alt for tidligt. Vi kan jo stadig få nattefrost. Og tomater kræver altså en nattemperatur på mindst 10 grader og gerne en dagtemperatur på 20 grader. Og det har vi jo ikke lige for tiden – i hvert fald ikke i Danmark.

Mange hilsner

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. april 2014 kl. 14.46

Hej Peter Ravn

Du kan uden bekymring bruge afklippet græs som jorddække i dine bede. Hvis det græs, der klippes, har sat blomster og bærer frø kan der jo komme frø med ned til jorden i bedet. Men det er ikke noget problem, hvis man bare fortsætter med hen over sommeren at dække til med flere tynde lag afklippet græs. Der vil være meget få eller slet ingen græsfrø, der kan nå at sætte rødder og udvikle sig til græsplanter.

Det er iøvrigt en mellem flere andre store fordele at holde jorden dækket året rundt med afklippet græs (eller kompost eller tang eller hø) at det er så let at luge ukrudt af alle slags væk. Jorden er mere konstant fugtig og det er let at hive små planter op af jorden. Der er ingen grund til at fjerne ukrudt, det er tilstrækkeligt at lægge det der hives op ovenpå jorddækket, hvor det i løbet af kort tid visner væk.

Det er for tidligt = for koldt at sætte tomatplanter udenfor nu. I drivhuse kan det (måske) gå an - men der er ingen grund til at have travlt !
Du kan sagtens nå at lave dine egne planter til friland ! Vælg en type, der klarer sig fint på et sted med læ i det fri. Det fremgår af teksten på frøposerne.
Du kan så i en urtepotte inde nu, lad dem spire frem ved 20 - 22 grader. Sæt dem lyst og ved 16 - 18 grader mens de danner blivende blade.(Det er let at se forskel på kimblade og blivende blade!) Plant dem derefter om i hver sin potte.
Mens de vokser til 15 cm kan du sætte dem udenfor i morgenkøligheden 10 minutter hver dag (det stopper længdevæksten, så planterne ikke bliver det man kalder "ranglede").
Derefter kan du lade dem stå ude længere tid hver dag, men stadig beskytte dem mod blæst og temperaturer under 10 grader, indtil de skal plantes i bed udenfor.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Tomatplanter og græs i bedet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomatplanter og græs i bedet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider