Forum

Hvornår kan artiskok flyttes på friland.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 16. april 2014 kl. 11.45

Hej
Jeg har 4 artiskokplanter som jeg satte i drivhuset sidste efterår.
Jeg såede dem for 1 år siden og de gav kun enkelte blomsterknopper sidste år. Det var meget tørt hele sommeren og jeg var nok ikke helt god til at vande.
De har ikke opført sig helt som forventet. Jeg har set en udsendelse med Camilla Plum, hvor artiskok går i jorden, som enhver anden staude. Men mine har stået med grønne blade hele vinteren og har nu også sat knopper. De var overhovedet ikke tildækket.
Men kan det overhovedet betale sig at dyrke videre på dem ?
Har de brugt al deres energi på grønne blade i vinter ?
Eller kan jeg sætte dem ud i køkkenhaven mhp. en rimelig høst ?
Og hvornår må de komme ud ?
Mvh. Betina Hjorth

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 16. april 2014 kl. 17.07

Det kan helt sikkert betale sig at dyrke videre på dem. Du er langt foran i forhold til nysåede. Jeg graver også mine artiskokker op og stiller i drivhus. Sidste år delte jeg en og fik flere planter :) Det er nogle flotte planter du har. Jeg tror stadig det er for tidligt at stille dem ud, men det vil nok være en god ide at begynde at afhærde dem. Det ville jeg gøre her i påske hvis jeg var hjemme. Ud om dagen i halvskygge og ind til aften. Der er omkring nul grader om natten. Men det tager ikke ret lang tid før mine ryger ud. Jeg har ladet en plante overvintre ude. Nu skyder den to steder fra bunden :)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. april 2014 kl. 20.14

Hej Betina Hjorth

Når nu engang dine planter er afhærdede og du er klar til at sætte dem på blivende sted i haven er der nogen ting, du kan gøre for at de kommer i god vækst og får mulighed for at sætte 5 - 10 bomsterstande hver - hvis du ellers planter dem, så der er god plads omkring dem (en cirkel med diameter 80 cm er ikke for meget).

Sørg for et solrigt sted i læ. Jordbunden skal være løsnet og muldrig. Er den ikke det må du forbedre den. Det kan være med groft sand hvis den er lerholdig, med lerholdig jord hvis den er sandet, med velmodnet (=gammel) kompost, hvis den er meget mineralsk.

Plantehullet skal være rigeligt i forhold til hvor meget plads rodsystemet har haft i potten. Løsn rødderne lidt i forbindelse med plantningen og sørg for at vande jorden godt til i plantehullet.

Giv derefter hver plante en fodpose (ovenpå jorden !) af nogle håndfulde nældeskud og nogle skovlfulde halvomsat kompost eller Champost. Gentag næringstilførslen med kompost / Champost i juli måned - men ikke senere end det.

Du er selv inde på, at vand må Artiskok ikke mangle ...

En enkelt ting mere, du kan gøre for at få mange blomsterstande:
Høst de første blomsterstande mens de er helt lukkede - de er meget lækre på det stadie. Planten kvitterer almindeligvis med hurtigt efter at sætte endnu nogle blomsterstande, som du så heller ikke skal lade sidde til de åbner sig og begynder at vise farve.

Held og lykke med dyrkningen - jeg håber du kommer til at kunne servere denne delikatesse for nogen som værdsætter "pilleriet" !

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 17. april 2014 kl. 11.35

Hej Bente og Lone
Jeg vil følge jeres råd og håbe på artiskok på spisebordet i år.
1000 tak.
Betina Hjorth

Nyt svar til emnet »Hvornår kan artiskok flyttes på friland.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår kan artiskok flyttes på friland.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider