Forum

Majs ud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. april 2014 kl. 20.26

Jeg har nogen majs i drivhuset som er ca 5 cm, kan jeg plante dem ud allerede nu, evt. Kunne jeg sætte sådan nogle ovenlys vinduer over.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. april 2014 kl. 21.13

Det er alt for tidligt at sætte forspirede majs på friland nu.
Majs skal have 15gr. for at kunne danne grønkorn. Derfor ser man tit tidligt såede majsmarker som er helt gule her tidlig forår. De retter sig så senere når der kommer noget rigtig varme.
Det er bestemt ikke altid en fordel at så majs tidligt.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. april 2014 kl. 21.25

Det der med at så tidligt, lærer jeg vel engang. Jeg har bare svært ved at vente her i foråret.
Har du nogle så tide råd om køkkenhaveplanter der kan forspire i drivhus, jeg tænker her på majs, ærter, bønner osv.
Også har jeg tænkt, kan man forspire gulerødder, som du nok kan læse dig til, er jeg tilhænger af forspire, så kan jeg se forskel på afgrøder og ukrudt.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. april 2014 kl. 22.14

Gulerødder kan du så på friland nu. Jeg ville ikke forspire dem, da de er så spinkle.

Majs skal man forspire 15. Maj... Så der er du lidt tidligt på den, men dette forår kan de nok komme tidligt ud pga. Vejret.

Du kan begynde at lave krydderurter: basilikum, timian, oregano og den slags.
Valske bønner kan komme i jorden nu. Og ærter ( de kan vel også forspires, nu hvor du er så vild med det...) og radiser kan komme på friland nu.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. april 2014 kl. 22.15

Hvis du bruger søgefeltet for majs, salat, gulerødder og hvad du ellers vil dyrke, så har havenyt mange udmærkede artikler, som beskriver det, du efterlyser.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 22. april 2014 kl. 6.35

Okay det vil jeg prøve
Super tak

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2014 kl. 6.45

Forspiring af gulerod (og flere andre rodfrugter) er i praksis umuligt, da rodens længdeudvikling er meget tidlig.

Nogle har vist nok med succes benyttet mælkekartoner, men det må være et kuriosum....

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 22. april 2014 kl. 8.43

Øv, nå men så må jeg jo hellere få de der gulerødder i jorden i stedet for. Angående majs så tænkte jeg det måske kunne lykkedes hvis jeg brugte de der ovenlysvinduer og satte over, jeg har brugt det til mine asparges, og jeg har høstet asparges de sidste 3-4 dage

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2014 kl. 21.07

Prøv da bare. Der kan jo ikke ske andet end at du kan forspire en ny portion om tre ugers tid.
Risikoen for frost nu er jo ikke overhængende.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 22. april 2014 kl. 21.40

Ja det har du da ret i, jeg prøver i denne uge

Nyt svar til emnet »Majs ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Majs ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider