Forum

Skvalderkål i hindbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gurli Mortensen, 23. april 2014 kl. 14.22

Kan man bruge plænerens til at fjerne skvalderkål i hindbærrene. De er ved at kvæle buskene.
Med venlig hilsen
G. Mortensen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. april 2014 kl. 15.35

www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/03/21/152406.htm - næppe egnede til menneskeføde, hva?

Hakkejern eller ukrudtsdug burde være mere sikre veje til at give dig spiselige hindbær og sikre din egen og evt. børns sundhed i fremtiden - og vores andres drikkevand.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli Mortensen, 23. april 2014 kl. 15.57

Tak for svar. Var ikke klogere end at hoppe på noget jeg havde hørt -om plænerens. Men det blev gjort ret tydeligt for mig nu at det ikke var en vej at gå.
Det er gamle hindbær og et stort område, så lugejern og ukrudtsdug duer ikke ,men vi må gøre som først tænkt. Grave dem op og rense dem.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. april 2014 kl. 18.51

En mulighed er måske at lægge noget flis eller noget andet jorddække under hindbærrene?
Ukrudtsdug kan selvfølgelig give problemer ift. hindbærrenes rodskud, men kan måske lægges ud i nogle lange baner imellem rækkerne, så det bliver mere overskueligt?

Du kan se, om du måske kan skaffe lidt havehjælp via deljorden.dk - hvis en hjælper, kan han/hun måske få nogle af dine overskydende hindbær? Bare en ide...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. april 2014 kl. 21.06

Mine høns er flinke til at rense mellem hindbærplanterne. Med eventuelle lavthængende hindbær som bonus selvfølgelig. Måske var det et forsøg værd?

Mvh Mette

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2014 kl. 23.12

Flis gør intet indtryk på skvalderkål, desværre :)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 24. april 2014 kl. 8.59

Jeg har lige renset et bed for vinca, senegræs og skvalderkål. Det tog lidt tid, men ikke så lang tid som jeg havde frygtet, og da jorden var tør, var det nemt at løsne den med greben og derefter fjerne rødderne.

Jeg har sikkert ikke fået alt med, men det som er tilbage kan jeg så lige så stille fjerne når de nye skud dukker op over den næste måneds tid.

Jeg synes du skal grave hindbærrene op, lægge dem til side, og derefter gå systematisk i gang med at rense jorden.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 24. april 2014 kl. 11.10

Jeg ville flytte hindbærene til et nyt bed og tage skvalderkålen med plæneklipperen.

Jeg lægger halm mellem mine hindbær for at slippe for at luge.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2014 kl. 12.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Skvalderkål i hindbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skvalderkål i hindbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider