Forum

Hvidløg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 8. maj 2014 kl. 11.29

Jeg lod mig overtale til at tage 3 hvidløg med hjem fra ferie på Madeira. De er rigtig flotte med mange fed og enkelte begynder at spire.
Nu ved jeg godt (efter at have læst det) at de skal sættes om efteråret.
Er der nogen der kan give et bud på om de kan opbevares til efteråret, eller bare sættes nu. Måske skal jeg bare i gang med at spise dem? Nå, det holder vel vampyrerne væk hi hi.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2014 kl. 12.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 8. maj 2014 kl. 12.31

Hej Elsa.

Hvis jeg var dig, så ville jeg sætte de 2 hvidløg
(og spise det 3.).
Del de 2 i fed, og altså sætte dem fed for fed, 5-7 cm. dybt, med en afstand på ca. 10 - 12 cm., afstanden imellem rækkerne er et skuffejerns bredde.
Men det har du vel fundet ud af ved at læse om dem her på siden, ik'.?
Dine hvidløg bliver ikke så store i år, men du kan høste dem i efteråret, og tørre dem, hvorefter du igen kan dele dem og derefter lægge den i nov. i år. Og så kan du til næste år høste dine løg i den størrelse de kan blive her i DK.

Rød Estisk slangehvidløg kan blive ca. 200 gram.
Der har på denne hjemmeside været en konkurrence om hvor store hvidløg kunne blive i DK, og der viste det sig, at det nok er Rød Estisk slangehvidløg der giver bedst. Det er også et "ægte hvidløg", hvis man kan tale om noget ægte i havebrug.
Der er mindst 7 indlæg, men disse 5 indlæg bør du nok læse: Høst og tørring af hvidløg, Hvidløg skal sættes i efteråret, Der findes flere typer hvidløg, Hvidløg er en steppeplante, Spis topløgene.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
Mail: hope@post.tele.dk

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 8. maj 2014 kl. 16.16

Tak for tipsne begge. Jeg læser indlæggene Holger. Og tak for det lærerige svar.
Og Frank Chr. Nej, jeg er nu heller ikke helt sikker på det med vampyrerne. Men, man kan jo aldrig vide, så jeg tror nok, at jeg gemmer et par fed til at lægge på hovedpuden. Det kan vel aldrig skade ;-)
Venlig hilsen til jer begge.
Elsa.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hansen, 26. juli 2014 kl. 12.30

Hejsa

Jeg har fået et højbed i foråret og i min iver efter at få noget i det købte jeg 2 hvidløg til at sætte. De blev delt og plantet - vistnok sidst i april.

Toppene er nu helt visnet og jeg må grave i jorden for at finde løgene. Det første jeg fandt var ikke meget større end det fed jeg satte, og har ingen "skal" - men det smagte godt :)

Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Skal jeg bare lade løgene være i jorden og håbe de kommer igen, eller skal de graves op, tørres og sættes når det bliver efterår, som jeg nok oprindelig burde have gjort?

mvh
Birthe

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2014 kl. 13.05

Hej Birthe Hansen

Spis dem - selv om de ikke er ret store har de sikkert en rigtig god smag.
Og skaf så i september / oktober nogle hvidløg, der skal sættes i god havejord i oktober / november. Når de er sat er det en rigtig god ide at lægge brunt jorddække i en tykkelse på 5 cm ud over løgstykket.
Dæklaget beskytter de første spirer lidt mod frost og udtørring og bliver langsomt omsat hen over foråret, inden du kan høste store løg (med 5 - 8 fed i hvert løg) i juni måned. Hæng dem til tørre et skygget, luftigt sted udendørs.
De steder, hvor der forhandles økologisk frø er der også mulighed for at skaffe gode hvidløgssorter, så du kan være nogenlunde sikker på at få en god høst.

Venlig hilsen fra
Lone

PS (til hvis du nu ikke er vant til at bruge jorddække):
Jorddækket kan være en af disse typer
- et lag havekompost
- tang der har ligget udbredt på fliser og fået nogle regnskyller
(Ålegræs er det letteste at arbejde med)
- afklippet græs fra plænen
- vissent løv holdt på plads af grangrene, hvor nålene er visnet og
faldet af

Nyt svar til emnet »Hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider