Skrevet af: M. Degn, 9. maj 2014 kl. 22.30
Hej
Jeg har sandjord med lidt muld. Har i løbet af de sidste to år fældet tre æbletræer pga kræft, alle har haft en lille rodnet ( en ukendt sort, en aroma og en pigeon) jeg kender ikke grundstammen på nogen af dem, men ingen af dem var særlig store. Ca 2 meter
Nu vil jeg gerne plante et Filippa træ, men er i tvivl om jeg skal vælge en frøstamme/ vildstamme eller om en mm 106 er kraftig nok? Jeg forestiller mig at de andre træer ikke har haft rodnet nok til at klare sig i sandjorden?
Men et træ på vildstamme bliver vel større ? (og fylder ærlig talt for meget på en parcelhusgrund som vores)
Er der andre der har samme problem eller har fundet en løsning? Jeg har på nettet læst mig frem til at mm106 skulle have dybere rødder end m7 ? Nogen der har erfaringer med det?
Selvfølgelig kan jorden forbedres i plantehullet, men det er jo stadig sandjord det skal klare sig i på sigt.
Og kan man plante det på nordsiden af huset? Der er 4,5 meter til skel, det er et et plans hus så det vil få nogen sol alligevel?
Tak om der er nogen der kan hjælpe;-)
Skrevet af: Boi Jensen, 10. maj 2014 kl. 19.30
Hej M.Degn
Svagtvoksende grundstammer på sandjord er ikke nogen god ide. Problemet er rodudviklingen, der er alt for langsom og ikke dybtgående, for der skal nogle dybtgående rødder til, for at de kan finde tilstrækkelig fugtighed så træet konstant vil være i god kondition. Det er kun frøformerede grundstammer der vil give tilstrækkelig mulighed for at hente vand og næring til træet på længere sigt. Der er ikke den store forskel i grundstammer MM106 og M7, og MM106 bør ikke vælges, da den ofte er medvirkende årsag til at træerne bliver syge. De har præcis samme vækstkraft - lig med 70% af frøstammen.
Uanset hvordan du planter og hvad du planter vil dine træer have rigtig god gavn af en trillebørfuld ler som byttes med sand i bunden af plantehullet og så plantes der i sandmulden ovenpå leret. Leret kan indeholde op til 10 gange fugt og næring som sandmulden kan og det betyder at du kan holde på vand som naturligt kommer, men også på vand, du hælder på i tørre perioder. Du bør enten undersøge jordens PH for at være sikker på at den ikke er til den sure side - og oftest skal der gives en stor skovlfuld kalk og nok en skovlfuld et par år efter. PH kan måles med strips, der kan købes på apoteket eller matas, de fås i en æske med 100 stk. - og så har du nok til de næste 20 år?.
Når du planter skal du sørge for at træets grene får sol mindst halvdelen af døgnets lyse timer, ellers bliver det vanskeligt at få frugten til at modne ordentligt.
At træerne gror kraftigere på frøstammer er helt sikkert, men det må du så løse med beskæring og her er der kun sommerbeskæring, der dur. D.v.s. beskæring fra juni til midt i september, så må du finde ud af hvornår du har bedst tid og mest lyst til at klippe.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: M. Degn, 11. maj 2014 kl. 20.48
Hej Boi Jensen
tak for dit svar, det svarer jo til nogle af de andre steder jeg har læst om dette på nettet. Jeg er nok lidt bekymret for om jeg kan beskære den til at være på 4,5 meter i bredden? (mellem mur og hæk,) evt kan plantes tættere på hækken så den rager ud over skel, men til et grønt område. Men gror æbletræer på frøstamme både i bredde og højde? Og tænker der er et problem med at Filippa bærer i spidserne, hvis jeg skal beskære den ofte?
Og haha ja jeg har da til de næste mange års ph test med 100 stk;-) men kan jo teste både køkkenhave, rhododendronbed og blåbærbedet i samme omgang! Mange tak for dit fyldestgørende svar!
Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2014 kl. 21.24
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræ på sandjord-hvilken grundstamme?