Skrevet af: Bent Agerbæk Nielsen, 7. juli 2004 kl. 23.13
Kan man tage stiklinger af 2 år
jordbær?
Skrevet af: J. H., 8. juli 2004 kl. 16.06
Ja for søren da :-)
Selv har jeg overtaget en have med "vildt" jordbærbed der ikke var rørt/passet i 2 år.
Sidste sommer lavede jeg stiklinger til 3 nye rækker og kasserede de "gamle".
Efter de nye jordbærplanter havde stået og slået rod i små potter, direkte fra moderplanten, med jævnlig vandning, gav det resultet.
Plantede stiklingerne sidst i juli, sidste år.
Iår har vi høstet mange, både store og små bær.
Skrevet af: Martin Larsen, 8. juli 2004 kl. 16.07
Ja, det kan man godt. Jeg går ud fra at du mener aflæggere/udløbere.
Skrevet af: Ole Nielsen, 9. juli 2004 kl. 7.19
Tidspunktet sidst i juli er det absolut ideelle for at plante stiklinger.
Skal det kunne lade sig gøre, kræver det en omhyggelig planlægning, så jorden er klar på dette tidspunkt.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juli 2004 kl. 9.25
Tidspunktet for udplantning af jordbær er SENEST 1. august; det står i mange havebøger. Årsagen er, at de nye planter ellers ikke når at danne næste års blomsteranlæg i hjerteskuddet. Udplantning af jordbær er bedre, jo tidligere det er, idet planterne bedre når at udvikle sig. Hele juli er fint. Vær opmærksom på, at med den vegetative formering, som stiklinger er, vil planter med få bær typisk give kraftige planter uden mange bær og mange stiklinge, mens planter, der bærer stort og sætter færre udløbere, tilsvarende medbringer disse egenskaber hosi stiklingene. Markér derfor de jordbærplanter, der giver bedst udbytte.
Skrevet af: Carsten Vesthammer, 16. december 2004 kl. 10.05
Jeg søger jordbær stiklinge til ca. 3000 m2 og har fået fortalt at der skal bruges 5½ plante pr. m2. Er dette korrekt, og hvor finder man 16.500 stiklinge?
Skrevet af: Helle-Sofie, 18. december 2004 kl. 13.59
Prøv hos en jordbæravler, er det ikke det mest nærliggende. ellers kan man nok få fat i dem på planteskolerne. Husk at bestille dem i god tid.
Hilsen Helle-sofie
Skrevet af: Tenna Dupont, 21. juli 2006 kl. 11.10
Jeg skal tage stiklinger for første gang og vil gerne have nogle gode råd. Jeg har allerede plantet nogle få ud i potter, men hvor længe venter man med at kappe livlinen til moderplanten?
MVH Tenna.
Skrevet af: Martin Larsen, 21. juli 2006 kl. 11.19
Man kan som regel se rødderne fra den nye plante når den er klar idet de ligger øverligt. Man kan også mærke om planten "sidder fast". Men er du i tvivl kan du bare lade dem stå lidt endnu, det skader ingenting.
Skrevet af: Jesper, 20. oktober 2009 kl. 19.12
Mine jørdbærplanter har en masse stiklinger der ikke har slået rødder endnu. Kan jeg sætte stiklingerne i små potteplanter nu (20 okt.), eller er det for sent? jeg kan evt kappe båndet til moderplanten og sætte dem ind i min udestue.
Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 15.14
Jeg vil mene at det er for sent at tage dem fra. Jeg har taget mine fra for ca 3–4 uger siden og de har ikke slået rod. Jeg håber så at de vil ske til foråret. Vent heller, hvis du vil undgår ærgelser.
Skrevet af: Erik Segalt, 22. maj 2011 kl. 16.22
Jeg er totalt ny i brug af køkkenhaven, så derfor mit spørgsmål.
Jeg læser flere steder at I tager stiklinger og sætter dem i urtepotter, kan man ikke sætter stiklingerne i moderjord direkte når de har sat rødder...
Vil gerne udvide min jordbær stand så har klargjort jorden, og venter nu kun på stiklingerne slår rødder.
Skrevet af: Maj-Britt B., 22. maj 2011 kl. 16.47
Hej !
Jeg har plantet 10 stiklinger i en jordbærkrukke....uden moderplanten var med.....de vokser fint og har blomster nu....
Sidste år gjorde jeg det samme og med godt resultat.
Så det vil jeg tro du kan...direkte i jorden med dem. ;0)
Skrevet af: Birte Haagen, 9. august 2015 kl. 20.58
Jeg kan få nogen stiklinger nu - kan det med held lade sig gøre at sætte dem i krukker nu - og vil de slå rødder -
kan de overvintre i en krukke eller skal de ind ?
Har aldrig prøvet det før ;-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2015 kl. 21.13
Det er helt normalt at plante udløbere af jordbær nu. Ved traditionel dyrkning direkte i jorden overvintrer de fint. Jeg ved ikke med potter, de kan jo fryse noget dybere, men ind skal de i hvert fald ikke.
Skrevet af: Birte Haagen, 9. august 2015 kl. 21.31
Tak for svar - det bliver spændende at prøve.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær striklinger