Forum

Hvad kan jeg nå i køkkenhaven?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian Kjær A., 20. maj 2014 kl. 19.32

Hej :).

Jeg er kommet sent i gang og er lidt ny i køkken haven.
Jeg har to højbede på ca. 1x2 meter, så pladsen er begrænset.
Hvilke grønsager kan jeg nå at så og hvad vil jeg få mest ud af? :)
Tænker umiddelbart det skal være alm. hverdag grønt jeg vil få mest ud af :).
Håber i vil vejlede mig lidt og komme med lidt gode råd :)

Vh Kristian

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. maj 2014 kl. 20.00

Salat,gulerødder, majs, måske græskar. Ærter. Kunne være gode bud.
Purløg og persille burde også kunne sås og komme igang. En del andre krydderurter burde også kunne sås nu.
Radiser kan sås i sensommeren.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 20. maj 2014 kl. 20.11

Bønner- det er faktisk tiden nu. De giver et godt udbytte. Du kan evt. lade stangbønner vokse op ad et stativ, så tager de endnu mindre plads.

Du kan også så rødbeder.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Kjær A., 20. maj 2014 kl. 20.32

Mange tak for svar :).
Hvad med porre eksempelvis?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. maj 2014 kl. 21.03

Du kan helt sikkert købe forspirede porrer og andre grønsager i en planteskole, så kan du jo indhente lidt.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. maj 2014 kl. 21.06

Porrer:
Hvis du køber udplantningsplanter.
Spinat, og forresten rigtig mange krydderurter kan sås nu. Squash og græskar- men de fylder RIGTIG meget.
Frilandstomater- fx cherrytomat, kan også nås endnu.

Ja og bønner. Husk, når der er afhøstet kan man efterså med noget andet. Spinat er fin som efterafgrøde. Eller radiser/salat.
Du kan også lægge en kartoffel eller to.
Har du børn: Så prøv at så karse, de bliver en fin lille plante med hvide blomster, vi spiser jo kun kimbladene. Og ja pralbønner!

Sætteløg kan også sagtens nås.

Når bedet er afhøstet kan du også så grøngødning, så det ikke bliver invaderet af ukrudt + får næring i jorden. Blodkløver er forresten rigtig smuk!

Timian, mynte og salvie kan forresten udplantes på friland, som prydplanter. Og citronmelisse. Borago/hjulkrone er også smuk!
Timian (og lavendel) klæder dufyende roser.

(Sorry- jeg er ved at anlægge en dufthave, og for mig skal haven tale til ALLE sanser)

Mvh
Pinny

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2014 kl. 21.25

Hm..... Der er kommet forslag som om der var tale om en større køkkenhave. Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, taler vi om 2 gange 1 x 2 m. Hvis jeg havde disse 2 højbede og var kommet så sent i gang, ville jeg købe persille, purløg og et par krydderurter som planter til den ene kasse. I den anden kasse kunne der være bønner, som er det helt rigtige tidspunkt at lægge lige nu´ - ellers ville jeg plante Ostara jordbær, som man kan have fornøjelse af hele sommeren. På 4 kvadratmeter kan man vist ikke blive helt selvforsynende :-).

Ingeborg - som har et enkelt højbed af ca. samme størrelse. Her har jeg for sjovs skyld sat hvidløg, en masse purløg og persille.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. maj 2014 kl. 22.29

Ingeborg, giv ham dog lidt valgmuligheder. Hvad hvis han slet ikke kan lide bønner? Eller purløg?

Man KAN jo også så et enkelt frø af hver...

God havesæson til alle!

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2014 kl. 14.03

Hej Freja
Du har jo fuldkommen ret - men jeg syntes at svarene kunne medvirke til at gøre manden mere desorienteret. F. eks. er det da fint med et enkelt græskar i hvert højbed. Bortset fra at græskar kræver helt specielle forhold med hensyn til jord :-)
Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. maj 2014 kl. 19.00

:-)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. maj 2014 kl. 23.42

Mine græskar gror nu i den samme jord som de andre :)

Men det har intet med tråden at gøre - der er masser af ting, som kan dyrkes på lidt plads, og som kan sås nu. Bare læs her:

www.planteriget.dk/arstiden-i-haven/masser-af-gr%C3%B8nsager-pa-et-lille-areal

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. maj 2014 kl. 9.17

Det er *forslag*! Ikke at man skal udså/plante alt.
og bruger jeg to sellerier eller 1 græskar årligt- er det, det.

Jeg kan forresten heller ikke fordrage salvie eller rosmarin. Eller timian- men de er duftplanter.-
Karse fylder ikke ret meget, man skal dog så (rigtigt) mange for at høste frø til bare en lille bakke karse. ;-)

Med så små højbede, er man vel heller ikke seriøs- på den led, at det bare kan blive lidt hjemmedyrket- og det skal ikke være for besværligt.
I størrer mængder har vel <100 kvm køkkenhave eller så.

Jeg mener bare, at man skal huske "jorden ikke er brugt op"- og man kan så mere efterhånden, som man høster. Og at grøntafgrøder- også kan være smukke.

En række med noget nede afløst af en med noget foroven- er ikke forkert.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvad kan jeg nå i køkkenhaven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan jeg nå i køkkenhaven?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider