Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. maj 2014 kl. 10.40
Hej
Jeg har ingen køkkenhave - og nysåede frø i kasser fik jeg reddet under tag før regnskyllene kom i nat.
Det er bare så ærgerligt med så meget vand på een gang. Man kan jo slet ikke regne med at det man har sået også kommer op samme sted. Vi har fået mere regn end regnmåleren kunne rumme (over 40 ml i løbet af få timer. Som skrevet har jeg ingen køkkenhave udover et højbed, hvor planterne (persille, purløg og hvidløg er kommet op og har slået rod.
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 23. maj 2014 kl. 10.47
Ingeborg jeg tror der er mange der har fået mere end rigtligt med vand sådan så min have ud
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 11.03
Her på Røsnæs vil vi godt låne lidt regnvand af jer, for her er meget tørt. Selv kartoflerne er sure.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. maj 2014 kl. 11.07
Ha - ha - Ja, desværre er regnen lige så skidt fordelt som f. eks. "mavefedt".
Ingeborg, som har fyldt alle tænkelige potter, spande og kander med vand - udover de 3 x 210 liter regnvandstønder, som løber over.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 11.22
@Mogens; E
Styr dig nu lidt Mogens :-) .
Her på Røsnæs kan det godt vente med regn til efter høst. Jo mere varmt, tørt og tosset det bliver, jo bedre.
Men det ved jeg godt, at jeg helst skal holde min mund med ;-)
Skrevet af: Tine Horsum, 23. maj 2014 kl. 11.40
Ja, det er surt. Min timian (i krukke) stod og sejlede her til morgen. (Ja, der manglede lige et potteskår til drænhullet, da den blev plantet).
Nu bor vi på Nordfyn, hvor der (vide vejrudsigten) kun skulle komme lidt byger. Men saftety first: 4 timer efter vi al uenighed fik mokket en presenning over campinguhyret- og så regnede det Bengalske katte og Grand Danois'er. Der gik meget hul på himlen!
Det i morges, med torden, var ikke noget.
Forresten er der en led vinbjergsnegl, der elsker oregano. GRRR.
Og noget andet, der har ædt næsten alle dildspirene (der er nu to tilbage: En i hver krukke...)
Efter høst: Er det hø?
Så skal der jo kun tre dage til- wrap kan jo pakkes let fugtigt.
Her har de høstet til køernes ensilage- allerede i sidste uge.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 11.52
@Tine.
Det er korn ,jeg snakker om.
Vh. Hans - på det stiveste ler, som helst skal revne i meters dybde af tørre ;-)
Skrevet af: Tine Horsum, 23. maj 2014 kl. 13.25
Åh- okay!
Jeg har så godt nok kun været på Røsnæs i sommerhus- for over 30 år siden. Der bemærkede vi mere alle de der tørkeplanter (altså de vilde) nede ved klinten (og digesvalerne). Men der var vi nær regnet væk.
Jeg har selv lerjord i noget af haven- og det bliver ligesom beton, hvis det er for tørt. Ellers er det bare pløre.
Mvh
Tine- ved lidt om alt
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 19.23
Ingeborg.
Her er een som forstår at samle regnvand.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2014 kl. 19.54
Ha ha ha - det ligner min have, før jeg fik mine tre palletanke :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. maj 2014 kl. 20.32
Hej Mogens E tak for billedet.
Så mange potter og diverse beholdere råder jeg ikke over. Een af mine regnvandstønder står oppe ved komposten. Og fra den har jeg hældt vand over i "OTTO", som jeg snuppede da kommunen skiftede til en ny type af arbejdsmiljømæssige årsager. Forstå det, hvem der kan, for alle gamle OTTO'er røg på forbrændingen.
Men ifølge videnskaben udi vejrforudsigelser skulle vi få en tør og varm sommer :-)
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 20.33
Sidste nyt !!!
Måske bliver min bøn hørt. DMI er ved at afblæse skybrudsvarslet for Sjælland. :-) :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2014 kl. 21.11
Solen skinner lidt gennem skyerne nord for Slagelse - det manglede da også bare på min fødselsdag :)
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 21.18
@ Anja.
Og her gik jeg og troede at det var min skyld at vi skulle have sådan et tosset vejr i dag på min fødselsdag. Det var godt, der var lidt modvægt, så vi slap lidt billigt :-)
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 21.26
Hans, kik lige ud af vinduet, der er godt nok sort over Asnæs, men som oftest driver det nok op igennem Storebælt, til glæde for jer landmænd. Mine Rodoer er tørstige.
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 21.31
Jamen så til lykke til jer begge.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 21.33
Mogens, se på DMI radaren. Regnen ligger nede over det nordlige polen. Ikke én dråbe på Sjælland.
Og så skiller det ved Nostrup mølle . Her uden for regner det endnu mindre end inde i Raklev.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 21.35
@Mogens, Tak. Den gik ind medens jeg skrev,
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2014 kl. 21.51
Mogens - tak for blomsten :) Og til lykke, Hans!
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. maj 2014 kl. 22.00
Anja. Tak i lige måde.
For mig er det den værste dag på hele året. Man bliver et helt år ældre på én dag ;-).
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. maj 2014 kl. 22.14
Helt ny palletank, jeg gerne vil have regn i - men her i tune har der været 0 skyer og 0 regn :0(
Skal jo afprøve min sivelange.
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. maj 2014 kl. 22.15
Og tillykke til jer begge to!
:-)
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 22.15
Den dag kommer også altid bag på mig.
Lad os få nogle flere fotos, det er så trist med en tråd kun med bogstaver.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2014 kl. 22.24
Tak, Freya .)
Og apropos siveslange - du skal have et pokkers godt filter, inden vandet når slangen, for de stopper meget let til, når man bruger regnvand til vanding...
Skrevet af: Karin P, 23. maj 2014 kl. 22.38
Sikke et fantastisk smukt bed, Mogens :)
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 22.42
Tak for det Karin. Her er et af Azalia bedene.
Skrevet af: Clara Andersen, 23. maj 2014 kl. 23.26
Hvilken herlig tråd med humor og skønne fotos, og heldige fødselarer uden kaos-regn. Tror jeg går smilende i seng...efter en brutal opvågnen i morges af torden og mega-regn.
Skrevet af: Freya Grossmann, 24. maj 2014 kl. 8.55
@Anja: hvor skaffer jeg et filter? Et stykke gazebind?
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. maj 2014 kl. 13.35
Jeg ved ikke, hvad der skal til - jeg opgav...
Skrevet af: Clara Andersen, 24. maj 2014 kl. 13.58
Min siveslange stoppede til efter 3 mdr., så jeg opgav og forærede den væk. - Prøv om et alm. filter fra køkkenhanen passer, Freya.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. maj 2014 kl. 14.09
Der er noget der hedder seriefiltre til marksprøjter (uha- uha). De er meget fintmaskede og nemme at rense. Det er en ret simpel enhed med slange fra og til. Om de kan virke uden tryk, ved jeg ikke.
Skrevet af: Freya Grossmann, 24. maj 2014 kl. 17.38
Hmmm, finder på noget. Vil da google seriefilteret, men det skal jo kunne passe til en alm. Vandslange, så der er noget med størrelsen.
I øvrigt elsker biodynamikerne at sprøjte, Hans.... det er jo ikke udstyret, mankan ave noget imod - kun det man bruger det til....
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. maj 2014 kl. 18.05
Freya,
Dem jeg har på min sprøjte, passer på en ½" slange. Jeg skal så indrømme, at de er ikke helt billige,
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. maj 2014 kl. 8.37
her i sdr. nyrup fik vi ikke en dråbe selvom det styrtede ned længere ude af røsnæs
Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2014 kl. 10.06
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. maj 2014 kl. 12.20
Åh, ja, husker da, da hollænderne for få år tilbage kæmpede med vandmængderne der kom - på den forkerte side af digerne... ja, de har styr på det...
Mht. Filter på siveslange: jeg har tænkt, at montere filteret INDEN vandet når paletanken. Altså enten på nedløbet på tagrenden, i nedløbsrørets sammenføjninger eller på flexslangen.
Tænker mest på sidste løsnng, da flexslangen let kan afmonteres og filteret renses. Måske en omgang gazebind kan gøre det?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. maj 2014 kl. 14.17
Hej
Med de mængder af vand der kan komme pludseligt ville jeg under ingen omstændigheder sætte en "bremse" i form af et fint filter i forbindelse med nedløbet fra tagrenden. Gæt, hvor vandet så ender!
Vi har 2 af vore regntønder i forbindelse med ca. 8 kvadratmeter tag fra redskabsskuret. Jeg har for mange år siden nedgravet en faskine, fordi der ikke var tagrende på redskabsskuret da vi købte huset.(Redskabsskuret var dengang et grundmuret drivhus). I tagrenden har jeg lige før nødløbsrøret til mine 2 fobundne regntønder lagt en..........rund toiletbørste. Den samler fint det grover affald fra - og er nem at tage op og ryste ren.
Jeg ved dog ikke om jeg kan anbefale det til nedløb fra et hustag.
Der findes jo filtre til at stoppe blade i handelen.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nysået – skyllet væk af regnskyl i nat?