Forum

Kartofler… er det for sent at hyppe dem

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 26. maj 2014 kl. 22.44

jeg har lagt nogle tidlige kartofler d. 23. marts og hovedafgrøden d. 1. maj

men jeg har glemt at hyppe dem.. de er ikke blevet hyppet nogensinde, heller ikke da jeg lagde dem..

i kan se dem her:

www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1648-kartofler

de høje er de tidlige og resten er hovedafgrøden (forskellige sorter)

er det for sent at hyppe dem nu? og hvor meget/højt kan jeg hyppe dem uden at de dør?

jeg tænkte på at lave nogle trærammer rundt om hvert enkel plante som jeg kan fylde med jord efterhånden som planten bliver højere, men jeg ved ikke hvor højt jeg kan dække nu hvor jeg ikke har fået det gjort..

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. maj 2014 kl. 6.02

Tænk ikke på rammer eller noget. Det er fint at hyppe dem på alm. vis.

Om det er for sent at hyppe dem? Det afhænger af, om de er grønne. Det er den primære årsag til, at man hypper dem (den anden er mod ukrudt).

Hvis de ikke er grønne, kan du fint hyppe dem.

Men ser ikke så kraftige ud. Mangler vand/gødning? Eller har du bare ikke sat dem så tæt?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 27. maj 2014 kl. 6.45

jeg har læst at der dannes nye kartofler ud fra stammen på planten når man hypper.. der derfor jeg sagde det med rammer.. prøv at søge "potato tower"

kan være de skal have lidt vand eller gødning..

men hvis vi ser bort fra hvad der er fysisk muligt, hvor højt kan jeg så teoretisk set hyppe dem uden at planten tager skade?

hvis jeg hypper dem op så kun de øverste blade er synlige vil planten så overleve, eller vil det skade den?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2014 kl. 8.27

Du kan sagtens hyppe, så kun de øverste blade stikker op.

Mht. at dyrke i rammer, så har jeg prøvet nogle gange at dyrke i højden, og det gav ikke flere kartofler på den måde - bare en megalang stilk, så det ville jeg ikke bruge krudt på :)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 27. maj 2014 kl. 9.09

så du mener heller ikke at det vil give flere kartofler ved at hyppe? er det bare for at de ikke skal blive grønne?
eller er det fordi planten ikke kan lave flere kartofler end hvor højt man normalt kan hyppe jord op?

måske kommer det an på hvilken sort man bruger..

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 27. maj 2014 kl. 10.24

Kartoflerne dannes ud fra "moderkartoflen" under jorden. Og det er kun hvis de nye kartofler kommer op i lyset, at de bliver grønne og dermed giftige. Det er begrundelsen for at hyppe jorden op omkring planten

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 27. maj 2014 kl. 10.50

Det er slet ikke sikkert at det er nødvendigt at hyppe kartoflerne. I stedet kan du måske blot bruge et grønt jorddække som Eskild har prøvet igennem flere år: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/341.html

7 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2014 kl. 16.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. maj 2014 kl. 16.29

En tredje grund til at der kan ønskes en skarp kam over kartoflerne er , at det kan forsinke skimmelsmitte fra toppen til knoldene. Regnvand, som befordrer smitten fra toppen, vil tildels blive ledt udenom knoldene.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2014 kl. 16.36

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2014 kl. 16.40

11 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2014 kl. 16.50

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 28. maj 2014 kl. 18.45

det er vist delte menninger om emnet.. jeg prøver halvdelen hyppe og halvdelen med grønt dække..
skal nok skrive hvad resultatet bliver når vi kommer dertil..

hvor tykt et lag grønt dække skal der til for at det er effektivt?

Nyt svar til emnet »Kartofler… er det for sent at hyppe dem«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler… er det for sent at hyppe dem

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider