Skrevet af: James F., 31. maj 2014 kl. 8.54
Jeg søger råd til valg af mål på rammer til højbede.
I går lavede jeg min første ramme på 120cm.x240cm. Jeg må erkende, at den er for bred... Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvilket mål der er at foretrække? 100cm. vil være bedre i bredden, - Men hvad siger Jeres erfaringer? Skal jeg nøjes med 90cm. eller måske endda kun 80x240cm.?
Gode input ønskes fra Jer, som har prøvet lidt forskellige mål. (Jeg laver rammerne 20cm. høje og på en måde, så de let kan forhøjes til 40cm.)
På forhånd Tak for altid gode og venlige råd
JR.
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. maj 2014 kl. 9.56
Jeg er kun lidt over 1½ m høj og har bede på 1,2 x 2,4 - er du sikker på, at de bliver for brede til dig? Hvis man gør dem ret meget smallere, er der ikke plads til tre hovedrækker i dem...
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 31. maj 2014 kl. 10.59
Jeg har læst et sted, at man normalt anbefaler en max bredde på 1,10 m, fordi man så kan nå ind og luge - hvis man har adgang fra begge sider. Jeg synes selv, at 0,9 eller 1 m er passende. Normalt sætter jeg rækkerne lidt tættere i et højbed, end jeg ville gøre i "fri" jord. Jeg kan godt få plads til tre rækker på 90 cm. Eller du kan så korte rækker på den anden led. Det giver også mulighed for at variere afgrøderne - hvis man kan lide det.
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2014 kl. 12.15
mit er 2x1 og ca 60 cm højt. Jeg kan komme rundt om det og synes både højde og bredde passer mig fint
tror nok jeg har vedhæftet billede :-)
hilsen Anne
Skrevet af: Helle M., 31. maj 2014 kl. 13.27
Mine er 125 cm i udvendige mål, og 120 cm invendig, længden er 310cm og højden er 35 cm . Jeg kan snildt komme ind og luge også i midten. (Og jeg er heller ikke ret høj.) Jeg kan endda sidde på sådan en etbenet stol ( minder om en brolæggerstol) og luge inde i midten, hvis jeg ikke gider at stå op, eller synes at det bliver for hårdt for ryggen :-) Højden passer rigtig godt, og hos mig giver det ikke mening at lave dem højere (de kunne garanteret have været lavere) da de står direkte på jorden, så eventuelle afgrøder der geerne vil sende rødderne laaangt ned, kan bare fortsætte ned i den underliggende jord. Eneste minus er at paderokkerne faktisk sagtens kan finde vej op i bedene, men efter et par sæsoner, bliver de færre og færre, fordi jeg er over dem hele tiden.
Jeg planter i korte rækker på tværs, fordi bedene vender øst/vest, og der så kommer mest sol på alle afgrøder på den måde.
/Helle
Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2014 kl. 15.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Helle M., 31. maj 2014 kl. 17.25
I mine bede er der en gevind-stang på tværs i midten halvejs nede i bedet, så er der boret huller i siden og sat møtrikker på ydersiden. Det holder.
/Helle
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2014 kl. 17.39
Hej Frank,
Det er vist, ifald jeg forstår det rigtigt, nogenlunde samme som Helle skriver; et bræt på midten af langsiderne. Du kan se det stikke lidt op over jorden, lige til venstre for den, på billedet, nærmeste hjørnepæls top.
Hilsen Anne
Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2014 kl. 18.39
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mål på rammer til »ikke-så højt bed«