Forum

Klippe blade af jordbær for at give lys?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 9. juni 2014 kl. 21.47

Mine jordbær er super flotte planter med mange bær. Jeg gav dem noget gødning i efteråret, da jeg fjernede udløbere, men har ellers bare passet dem med vand. Nu tænker jeg på om man evt. skal klippe nogle af bladene af, for at give lys til bærrene?
Hvad gør i andre?

/Helle

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. juni 2014 kl. 22.26

Hvis du fjerner for mange blade svækker du planten. Planten bruger sine blade til at danne sukker til bærrene og til at danne nye planter når den tid kommer . Jeg vil ikke fjerne nogle af bladene, hvis jeg var dig .
Fjerne heller sideskudene når de kommer da de tager på dine moderplanter . Dem fjerner den prof. avler også.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. juni 2014 kl. 15.21

Hej Helle lad alle blade blive på dine jordbærplanter, så længe du høster bær, planterne skal bruge skyggen under bladene, for at undgå at jorden tørrer ud, og samtidig beskytte dine fine bær mod slagregn (råddenskab) og stærk sol. Jordbær kan godt modne i gråvejr/skygge. Hilsen Henry G.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 10. juni 2014 kl. 16.50

Tak for to gode svar! Det er altid rart når svarene er ens :-)
Jeg lader bladene være, og glæder mig til modne jordbær.
Har lige plukket de første i dag mmmmmm!

/Helle

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 21.39

Tip:
Hvis du selv formerer dine jordbær- så markér dem, der giver mest med en pind eller andet, for når de er afbårne og laver aflæggere, har man glemt det!

Jordbær bør fornyes hver 2-3 år. De kan med fordel sættes, hvor der har stået kartofler fx. Når jeg planter nye, sætter jeg løg i mellem, løgene er høstklare længe før jordbærene er groet til.

Mvh
Tine- uhm jordbær og så helst med Thise Koldskål .... (Dette er ikke en reklame- men en forbrugeroplysning. Jeg gider ikke selv, at stå og rode med koldskål. ;-) )

Nyt svar til emnet »Klippe blade af jordbær for at give lys?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Klippe blade af jordbær for at give lys?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider