Forum

Resterne fra hyldeblomstsaft – kompost?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 15. juni 2014 kl. 14.21

Så står hyldeblomst saften og trækker, med økocitroner og alting :-)
Men når den nu er færdig, og hældt igennem et klæde og puttet på flasker - hvad gør I andre så med blomsterne og citronerne?
Ryger de i komposten? Det er jo en del citrus, og der er jo også en del sukker tilbae - kan man kompostere det?

/Helle

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. juni 2014 kl. 15.19

Det kan der sikkert holdes en længere afhandling om hvis man er meget klog.
Men man kan jo også bare stole på sin egen sunde fornuft.
Jeg har komposteret resterne fra hyldeblomstsaftproduktionen igennem mange år, tilsyneladende uden problemer. Jeg har dog oftest pillet citronringene fra for inden.
Det er jo utroligt hvad de små kompostorm kan omsætte. De er vist lige så glade for kaffe som jeg selv er, og de æder endda gerne kaffefiltrene også.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2014 kl. 15.22

og er det en almindelig kompost, så er der slet ingen grund til at fjerne citrus eller andet fra gryden :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2014 kl. 15.38

Jeg hælder vodka på dem og lader det trække nogle dage, før jeg sier det :)

Og når det er dryppet godt af, ryger det i containeren med bioaffald. Gider ikke have det sukkerstads i min kompost...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. juni 2014 kl. 23.28

Har ellers hørt at sukker skulle sætte gang i omsætningen i en kompost.
Ved ikke om det er rigtig . De gange jeg har lavet hyldeblomstsaft er resterne røget i komposten . Ned til ormene .

Nyt svar til emnet »Resterne fra hyldeblomstsaft – kompost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Resterne fra hyldeblomstsaft – kompost?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider