Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2014 kl. 22.23
Hej
Tidligere har jeg haft Ostara jordbær i ampler og det var også fint - hvis ikke jeg ved vandingen som regel fik mere i ærmet end på planten. I år har jeg købt 5 nye planter og har plantet dem i en meget stor krukke, som står på en høj træstub. I krukken har jeg lavet et espalier af bambuspinde og har "clipset" jordbærrene op af pindene. Længe glædede jeg mig til de 2 første modne bær - og det havde solsortene også.
Nu har jeg sat et "bur" af tråd omkring planterne og det går fint. Det er da helt uhyggeligt, hvor hurtigt jordbær kan gro og modnes, når først de er i gang.
Mit spørgsmål: Er det unaturligt at jeg binder jordbærrene op?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2014 kl. 22.26
Ups - det var et forkert billede, men hvad fejler min tomatplante?
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2014 kl. 7.49
Naturligt er det vel ikke, men den ser ud til at trives fint.
I øvrigt en rigtig lækker sort, som jeg gerne vil anbefale andre!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. juni 2014 kl. 8.09
ja man må sige det er unaturligt at espaliere dem - men en god ide at lade dem hænge fra stubben
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 22.57
Hej
Så er første høst af Ostara jordbærene ovre. En enkelt plante har blomster nu - ud af 5 planter. Til gengæld sætter planterne mange udløbere. Dem er jeg ikke interesseret i, idet jeg vil dyrke disse 5 planter i 3 år - og derefter købe nye. Men jeg går ud fra at planterne nu bruger kræfterne til udløbere i stedet for at sætte nye blomster.
Kan jeg klippe udløberne af - og dermed få blomster? Eller vil planterne bare hævne sig og sætte flere nye udløbere?
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ostara jordbær »espalieres«