Skrevet af: Daniel G., 23. juni 2014 kl. 19.23
er mine hvidløg gået i stok eller ser de bare sådan ud normalt?
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1742-hvidloeg_gaaet_i_stok
de blev sået i midt november sidste år..
det er "slange hvidløg" og "estisk rød slange hvidløg" som har lavet nogle snorende stængler. De to i blomst er etageløg.
Skrevet af: John Pedersen, 23. juni 2014 kl. 19.46
det ser nu meget normalt ud.
Jeg ville nok klippe snogingen af, så du tilføre den sidste kraft ned i selve hvidløget inden du skal høste her om 3-4 ugers tid.
Skrevet af: Daniel G., 23. juni 2014 kl. 20.29
hvor ville du klippe? bare i toppen af planten lige før den begynder at sno sig?
hvad sker der når man klipper den? sender planten så alt næring ned i bulben eller hvad sker der?
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 20.35
Ja - det gør ikke den store forskel, men det gør den.
En anden ting er, at du måske ikke skulle klippe dem alle sammen. Der kommer nemlig helt små sætteløg i blomsten, som kan sættes til efteråret, høstes næste sommer og sættes igen til næste efterår - og så har du endnu flere hvidløg :)
Skrevet af: Daniel G., 23. juni 2014 kl. 20.48
Anja Egerris
okay men hvor mange sætteløg laver den? kan man både få sætteløg og høste hvidløget på samme plante uden at det går udover kvaliteten af hvidløget? den må jo bruge en del krafter på at lave sætteløgene..
hvornår kan sætteløgene høstes hvis de skal kunne bruges til næste år?
Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2014 kl. 21.00
Daniel, de små løg du fik af mig, var 1. års yngelløg - altså løg fra toppen af "slangen". Dem har du måske mistet i kampen mod rugen...
De fed du fik, var fra to forskellige hvidløg: Estisk Rød og "Toms Tidlige" - et hjemmedøbt navn, men et løg fra detailhandelen for ca. 20 år siden.
Estisk Rød burde være det største af de to, men "Toms Tidlige" er som navnet siger, tidligere modent.
Du kan se forskel på selve løget eller hinden om samlingen af fed: Estisk Rød er - rødlig, mens den på Toms Tidlige er hvid/ meget lys.
Hvis du vil dyrke igen til næste år, så lad være med at spise dem alle sammen, men gem dem til oktober og sæt selve feddene i jord med et skud kompost/ møg.
Om du piller toppen/ slangen af gør ingen forskel (meget lidt i hvert fald), men hvorfor gøre det? Toppen er jo charmen ved slangehvidløg og så kan den spises helt ung (nu) fint snittet i salaten.
Du kan også prøve at få den erfaring det er at modne nogle enkelte toppe, høste yngelløgene og sætte dem til oktober i en række for sig. De bliver jo kun til små løg næste år - ofte kun et enkelt løg uden feddannelse og en størrelse som en hasselnød. Det kan du så sætte oktober 2015 og så har du i 2016 din første høst af egne hvidløg fra yngelløg :)
Tillykke med din første hvidløgshøst :-D
Skrevet af: Daniel G., 24. juni 2014 kl. 0.18
Tom Andersen
jeg havde ikke held med de 1. års yngelløg.. jeg kiggede ret nøje efter dem helt hen til slutningen af februar, men jeg er ret sikker på ingen af dem kom, men det kan selvfølgelig godt være jeg ikke har kunnet se forskel på dem og rugen.
hvad er fordelen ved at yngle dem fra fed eller fra topløg?
fed giver vel et forspring på 1 år ikke?
men topløg giver måske flere planter i sidste ende, eller hva?
hvor mange topløg kan jeg forvente på en plante og kan jeg både få topløg og et spiseligt hvidløg på samme plante?
Jeg kunne godt tænke mig at smage toppen af planten som du beskriver.. hvor meget kan jeg skære af uden at skade den, og hvor meget af stilken er spiselig på nuværende tidspunkt?
Skrevet af: John Pedersen, 24. juni 2014 kl. 6.05
Hej Daniel.
Vi har jo alle vores måde at gøre det på.
Hvor meget det giver at klipper toppen af kan jeg ikke svare på, men noget må det give.
prøv evt. at se nedenstående om ikke andet så med hensyn til hvad man kan bruge toppen til.
den er på engelsk
www.facebook.com/GardenFork?ref=ts&fref=ts
Skrevet af: Daniel G., 28. august 2014 kl. 20.44
okay tak for svaret
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg gået i stok?