Forum

Asparges og hestepærer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 23. juni 2014 kl. 20.28

Nå jeg havde vist misforstået det der med hvornår man ikke måtte tage flere asparges, jeg troede det var 1. maj men kunne læse i sidste nyhedsbrev at det var i aften. Så de er jo allerede 1 m høj, men det har de jo nok kun godt af, så de kan vokse sig kraftig. Jeg tænkte bare vedrørende gødning, kan jeg ligge et fint lag hestepærer i stedet for det der hønsepillet som de foreslår, for jeg har en hestefold med 3 heste, og der må jeg da sikkert godt nappe en trillebøre fuld

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 23. juni 2014 kl. 21.31

Jeg tror ikke, de er så gode lige netop til asparges. Det er en plante, som egentlig vokser i sand. Det bedste ville nok være en lag tang.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 21.39

Men de kan også godt lide masser af gødning - jeg har overvejet det samme med mit aspargesbed.

Må vist lige grave lidt og se, om der ikke er skrevet noget om det et eller andet sted!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2014 kl. 21.41

Hej Johnny

Du kan fint bruge hestepærer.

Her er et citat fra landbrugsrådgivningen:

Gødskning
Asparges ynder en jord med et højt reaktionstal for den pågældende jordtype. Derfor kan det stærkt anbefales, at kalke jorden op i året forud for etableringen med magnesium-/dolomitkalk, så jordens magnesiumindhold også sikres.
Da asparges angives at ynde et højt humusindhold vil det være optimalt at give organiske gød-ninger til jorden forud for etableringsåret i form af staldgødning eller dybstrøelse eller dyrke efter-afgrøder, som kan øge humusindholdet i jorden.
Asparges har et moderat gødskningsbehov. De har behov for 100-150 kg kvælstof 10-20 kg fosfor og 100-150 kg kalium pr år. I det første år er behovet yderst ringe og kun tilstede i selv rækken. Kan en placeret gødskning med f.eks. gylle anvendes her, vil det være at foretrække for ikke at gødske ukrudtet imellem rækkerne.
Gødskning bør finde sted, når høsten er overstået og da kan man anvende gylle. Der bør benyttes en specialbygget lille vogn for at undgå trykskader på jorden. Slangeudlægning er oplagt. Nedfæld-ning kan også bruges, men man skal sikre sig, at nedfældertanden ikke ødelægger planterne. Som gødningsmiddel bør gylle anvendes.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. juni 2014 kl. 21.42

Hej Johnny du kan godt bruge hestemøg men det er bedst hvis det er afdampet, ellers skal du vande det umiddelbart efter pålægningen. Henry G.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 24. juni 2014 kl. 5.49

Fint jeg prøver med hestegødning, men da de er frisk fra mark, må jeg jo nok helller vande dem som du skriver Henry. Det med tang har jeg også hørt, men er det for at opnå en gødningseffekt, jeg havde en eller anden ide i at der måske var noget andet i tang som de godt kan lide.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juni 2014 kl. 7.45

Asparges er en strandplante, så tang passer dem rigtigt godt som gødning - prøv at søge her på siden, for der ligger nogle artikler om det :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 24. juni 2014 kl. 8.37

Jeg syntes egentlig det er utrolig at tang kan fungere som gødning, når jeg tænker på tang er det jo bare sådan nogle indtørrede strimler nede på standen, hvordan skulle de kunne give gødningsværdi, mærkeligt.

Nyt svar til emnet »Asparges og hestepærer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges og hestepærer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider