Forum

Jordbærrækker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter S.H., 2. juli 2014 kl. 23.16

Hej

Vi har overtaget hus hvor der var 5 rækker jordbær i køkkenhaven. Vi har selv plantet en ekstra af nogle planter vi fik af genboen.

Jeg har hørt noget om, at jordbær kun holder i 3-5 år. Så vidt jeg forstod den tidligere ejer, så er den ældste række 5 år og den yngste 1.

Jeg går så ud fra, at den 5-årige række skal erstattes af en ny række, men hvordan fungerer det? Og hvornår?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. juli 2014 kl. 7.33

helt rigtigt

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. juli 2014 kl. 7.35

Hej Pter S.H.

2. års-jordbær er bedst. Men at have sine jordbær-planter i 3 år går også an. Men ikke ældre end det.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/71.html

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. juli 2014 kl. 7.41

det kommer jo an på hvor mange jordbær man forventer

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. juli 2014 kl. 7.46

Jordbærrene bliver pokkers små, når planterne er mere end 3 år gamle. De smager fint, man jeg vil gerne have dem en smule større :)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter S.H., 3. juli 2014 kl. 8.02

Ok — men selve det praktiske i at fjerne gamle jordbær og sætte nye, hvordan fungerer det?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 3. juli 2014 kl. 10.17

de nye planter tager du fra udløberne, den der er nærmest moderplanten er den stærkeste. Dem planter du når de har rødder. (tror da også de små der sidder længere ude er ok)

Nogen bruger at grave små potter ned i jorden ved siden af de gamle, og fører udløberen derhen, så kan den nye lige klippes af, når den er i vækst.
Du laver de nye rækker fra nu af, i takt med du har planter til det.
og så graver du bare de gamle op og kasserer.
I sin tid, men det var en af de gamle sorter Sena et-eller-andet, vi havde. tog vi plæneklipperen, hakkede alle planterne ned til sokkeholderne. Vi havde store flotte bær i de år vi boede der. altså ikke større end sorten normalt gav :-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. juli 2014 kl. 10.43

Altså, helt ærligt… jeg sendte dig oplysninger om, hvordan man dyrker jordbær, netop for at du kunne læse om det dér ;-)

Jeg synes, at dette forum er en god ting. Og jeg synes selv, at det er sjovt at besvare et spørgsmål, hvis jeg kender svaret. Men jeg synes altså, at der er mange, der spørger om ting, de nemt selv kunne finde svaret på!

Undskyld, hvis dette virker som et surt opstød!

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Jordbærrækker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærrækker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider