Forum

Persille

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Sødinge, 9. juli 2014 kl. 13.46

Er der nogen der måske kan fortælle mig hvorfor det ikke vil lykkes
for mig at få persille til at gro. Har prøvet med god jord, gødning etc. Alligevel visner den efter fremspiring.
Genboen har sammeproblem?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juli 2014 kl. 14.53

Kalkmangel?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. juli 2014 kl. 19.19

Der er også problemer nogen steder, med jordlevende skadedyr, der spiser rødderne.
Jeg mener, det var nematoder? De nævnes i hvert fald som værtsplanter her:
www.plante-doktor.dk/nematoder.htm

Trives de lige så dårligt i krukke? Ellers er det i hvert fald en mulighed for succes.
Der nævnes (ovenfor), at man kan sanere jorden med tagetes, men det er tvivlsomt, om det virker i større udstrækning, da din nabo jo også har problemet.
Men det vil da være smukt med to haver tætbegroet med tagetes en hel sommer :0)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. juli 2014 kl. 21.02

Tagetes er et universal middel, mener jeg, mod nematoder.
Jeg har adskillige gange plantet roser uproblematisk hvor der tidligere har stået roser ved først plante Tagetes.
Så vidt jeg ved foretrækker nematoder Tagetes frem for alt andet og af en eller anden grund, er Tagetes giftige for dem.

Den korrekte forklaring findes garanteret via Google.

Kalkmangel lyder lige i overkanten når den allerede visner efter fremspiring.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. juli 2014 kl. 22.39

I foråret køber jeg en potte med persille, der er altid en del småplanter i, og den er tit billigere end en pose frø, jeg deler potteklumpen i 4 - 5 dele, og planter én del i en 6 cm potte, når jeg kan se rødderne på potteklumpen, bliver planterne plantet i ren hjemmelavet sphagnum uden nogen form for kalk, i en lukket zinkkasse 35cm x 35cm x 250cm med et 10mm hul til afvanding 10 cm over bunden i den ene ende, hele kassen er nedgravet til jordhøjde, men det giver persille nok til flere familier. Planterne får ingen gødning i løbet af sommeren. Hilsen Henry G.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2014 kl. 23.03

Jeg har desværre heller ikke haft større succes med persille de sidste mange år, trods kærlig pleje osv. I år købte jeg nogle kraftige planter på planteskolen. Og det vokser så prægtigt, at Persillefyldte kyllinger har stået på menuen et par gange. På det tidspunkt havde jeg også købt og sået persillefrø, som var længe om at komme op i mit højbed. Her havde jeg også sat hvidløg. Jeg nippede toppen af et par hvidløg og lagde dem ved siden af den spirende persille. Nu har jeg også stort flot persille der. Gad vide om løgtoppene har afskrækket gulerodsfluerne?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Persille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Persille

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider