Forum

Ny i køkkenhaven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 10.00

Min kæreste og jeg har netop købt et lille rækkehus og har lavet et højbed på ca 10kvm. Det er halvanden meter bredt og meget langt så jeg ka nå ind på midten fra begge sider.

Bedet står i halvskygge og jeg synes alligevel ikke, at planterne har det for godt.

Vi fik huset i maj og blev først færdig med køkkenhaven (der skulle hentes meget jord til) i Juni, altså er jeg kommet sent igang og har ikke haft mulighed for forspiring.
Jeg har ikke brugt fibernet eller gødning og køkkenhaven er fyldt op med alm. havejord, ikke noget kompost eller andet godt.

Jeg vil nu plante et ekstra hold bønner, ærter, gulerødder og rødbeder, men er i tvivl om hvad jeg kan gøre for bedst mulig vækst og med forberedelse til næste år.

Jeg har fibernet som jeg vil lægge over nu (efter megen læsning herinde) og har kigget i havecenteret på gødning.
Der var valgmuligheder mellem køkkenhavegødning og kogødning. Hvad er bedst? Jeg har også købt blandet grøngødning som jeg ville plante ud i køkkenhaven nu her når jeg planter 2. hold grøntsager.

Men hvad gør jeg generelt for at få bedst mulig udbytte næste år? Jeg har ikke så gode forspiringsmuligheder desværre, da vores vindueskarme ikke er så brede og jeg ikke har plads til et drivhus.

Hvordan vander jeg (lige nu tar jeg en tur næsten hver aften og vander godt igennem med haveslangen) og skal der helst lægge fiberdug over hele året?

Håber på et godt og uddybende svar :)

Venlig Hilsen

Line Nielsen

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juli 2014 kl. 10.39

Du skriver, at planterne ikke har det for godt, men giver ikke nogle eksempler.
Er det tørke, skadedyr, sygdomme eller mangel på gødning, der er årsagen? Hvilke afgrøder har du?
Du skriver omkring net, men det er jo ikke alle afgrøder, der kræver net.

Selv om jorden ikke har fået kompost, burde det gå godt med ærter og bønner, da de selv danner kvælstof fra rodknolde.

Jeg synes, Havenyt har nogle virkelig gode artikler deres leksikon, som jeg ofte benytter mig af. Øvelse gør mester, så prøv at skrive fx bønner, ærter og gulerødder i søgefeltet, så kommer der gode artikler frem.

Rødbeder er ved at være for sent. Trods et varmt efterår sidste år, fik jeg ikke engang minirødbeder af frø, som blev sået i starten af august.
Du kan nå at så asiatiske salater. Det er der en artikel om i denne uges nyhedsbrev - det er gratis at abonnere på det, så kommer der gode råd i din mailboks hver uge :0)

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juli 2014 kl. 10.40

Her kan du tilmelde dig nyhedsbrevet: www.havenyt.dk/nyhedsbrev/

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 11.59

Okay mange tak :) Jeg har gule bønner disse kom ikke op så jeg købte nogle forspirede planter på en planteskole og de vokser ikke rigtig og ser lidt blege ud. (vil nu plante; hmm de grønne flade bønner og bolotti bønner)

Så har jeg ærter. Har plantet tre rækker. det er kun den ene række der er kommet op og planterne er meget små og også blege synes jeg. Det virker ikke som om det rigtig vokser.

Gulerødder. Synes ikke jeg kan se de er kommet op endnu.
Squash, har plantet ti hvor der kun er to, de er tilgengæld rigtig pæne :)

Rødbederne kommer lidt spredt. Måske de er på vej?
Salat har jeg plantet et 'bælte' af og der er kun tre små lyse planter.

Spinat, intet endnu.
Tror næsten det var det.

Min køkkenhave ser bar og lys ud. Synes egentlig den ser en smule syg ud men jeg har ikke rigtig forstand på det. Der kommer lidt mælkebøtter i haven som jeg piller op og så en anden ukrudt, jeg ikke ved hvad hedder men kan genkende den fra andre steder i haven.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. juli 2014 kl. 12.11

Måske har planterne ikke fået vand nok. Det har været en meget tør sommer. Jeg synes tit, at det er svært at få noget til at gro lige her midt på sommeren, da det næsten er for varmt og da det tit er forholdvis tørt- især i højbede. Mine sent såede ærter er heller ikke blevet for gode.
Her til efteråret skulle du så noget grøngødning og lidt senere på efteråret/vinteren kan du lægge lidt blade og græs på bedet, så det kan omsættes til muld i løbet af vinteren.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 12.42

Skal jeg lægge fiberdug over vinteren igennem? Havde forestillet mig at plante hvidløg til efteråret, jeg har også asparges i bedet de er dog ikke så store endnu. Har læst der godt kan gå et par år før man kan høste fra dem.

Og så synes jeg hele tiden at der bliver snakket om ryddede jordbærbed. Hvad skal det sige? Man tar vel ikke hele jordbærplanten væk når den ikke kommer med flere bær for sæsonen?

Og skal jeg tilføre kogødning eller køkkenhavegødning som jeg kan købe i plantecentre? og i så fald hvilken af dem?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2014 kl. 12.45

Et billede?

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 12.48

Øh. Når jeg kommer hjem så :) Er på kursus men hjemme om halvanden time :)

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 13.43

Ærteplanten

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 13.45

Hov det var radiserne :)
Her kommer ærteplanten

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 13.47

Og bønneplanten. Det skulle være en gul bønne

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 13.51

Nå billedet af hele køkkenhaven vil den ikke uploade

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2014 kl. 18.39

Hej Line

Ærgerligt med det billede af hele højbedet...
Ja, det ser sølle ud, men tænk på, hvad jorden og dens liv har været udsat for - der er kaos i den jord lige nu.

Glem sæsonen 2014 og planlæg en succes i 2015. Første skridt er at få liv i din jord, ryd det hele og så en jorddækkeplante. Jeg vi anbefale havre, når du nu er helt uerfaren, den er nem, spirer godt og visner ned til vinter. Du kan også vælge noget mere avanceret, f.eks. nogle kvælstofsamlere, som Blodkløver o.s.v.

Min anbefaling til dig er: Kultiver hele bedet og så havre!

Du får glæden ved i år at se et frodigt, grønt bed og til foråret kan du ikke kende din jord igen :)

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 17. juli 2014 kl. 19.26

det ligner også et meget tørt bed, altså mangler vand og vand

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juli 2014 kl. 19.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 19.51

Jeg har købt en grøngødningsblanding som jeg vil plante i. Er det godt nok?

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 19.57

Ja men jeg har fået at vide at det man finder på genbrugspladsen er fyldt med hvilende ukrudt selvom det er brændt af ved meget høje varmegrader. Og det er for dyrt for mig at komme plantesække i. Kan jeg gøre noget andet for min jord?

17 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juli 2014 kl. 20.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juli 2014 kl. 21.27

Okay tusind tak for al hjælpen :) jeg ska nok opdatere når det går bedre ;)

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2014 kl. 21.32

@Line

Ja, brug din grøngødningsblanding, den er sikkert fin.

Altså, ryd bedet, giv 30 - 40 mm vand og dagen efter sår du din blanding i et veltilberedt såbed.

En nem og effektiv måde at komme videre på, hvor du også får tid til at nyde sommeren.

God fornøjelse :)

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 17. juli 2014 kl. 23.44

Hej Line,

du skriver i dit første indlæg at du ikke har brugt gødning, og det kunne måske have reddet nogle af afgrøderne, men det er nok for sent nu. Det ser ud til at din jord mangler lidt 'mad' og her vil udskiftning af jord og grøntgødning gøre godt.

God fornøjelse med næste års prøvelser - du kan måske lige skifte jord nu i den ene ende til at plante persille og evt andre krydderurter, og senere sætte hvidløg til efteråret? Det kan man næsten ikke undvære!

Mvh Lisbeth

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juli 2014 kl. 23.54

Radiserne er helt sikkert skadet af skadedyr (jordlopper). De vokser også dårligt sent på sæsonen, du kan så igen i august.
Jordbær kan du læse om i artiklerne her på siden.

Ærter og bønner har sikkert fået for lidt vand. Det kan hjælpe, anlægge ærterne i blød inden såning.

Lysegrønne blade tyder på mangel på næringsstoffer.
Kompost fra genbrugsstationen er varmkompost, og vil være uden sygdomme og ukrudtsfrø - som hovedregel, jeg ved, Tom klager over den fra Odense Kommune. Den fra Greve og Høje Taastrup er fin. Det er forskellige anlæg, de kommer fra (tror jeg nok...).

Du kan finde næringsstofindholdet af kommunekomposten på kommunens eller forsyningens hjemmeside. Samt muligheder for afhentning (i foråret).

Nyt svar til emnet »Ny i køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny i køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider