Skrevet af: Gitte R., 28. juli 2014 kl. 0.26
Jeg har læst mig til, at en udfordring ved højbede er, at vandet hurtigere fordamper. Jeg er ved at bygge nogle 46 cm høje højbede. Er der nogen, der ved, om det er en god idé at lægge lerjord i bunden af højbedet fx 10 cm for at holde på fugtigheden i højbedsmulden?
Venlig hilsen
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juli 2014 kl. 6.54
Hvad slags højbede snakker vi om? Dem med pallerammer eller lignende? Eller dem der er gravet i to spadestiks dybde med en greb?
Sidstnævnte vil nok tørre hurtigere ud, de første kan jeg ikke forestille mig tørrer hurtigere. Man har jo bare rykket jordoverfladens 20 cm opad.
Hvad har du under højbedene?
Skrevet af: Gitte R., 28. juli 2014 kl. 7.41
Hej igen,
Højbedene er bygget i 32 mm tykke terrassebrædder i lærketræ.
Venlig hilsen
Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2014 kl. 8.01
Højbede (bede hævet over jordniveau) tørrer hurtigere ud, dels p.g.a. det bedre dræn og dels p.g.a. den højere temperatur. Det vil være nødvendigt at vande lidt mere end et almindeligt bed, men ikke voldsomt mere.
Du kan gøre dit ved at tilføre en jordblanding med god evne til at holde på vandet - det vil sige en lerblandet muldjord.
At ligge en membran i bunden vil måske gøre mere skade end gavn.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2014 kl. 9.13
Hej
Jeg har en dyb firkantet balje med mange borede huller i mit højbed. Jorddybden er omkring 50 cm i baljen. Bedet er dog større end baljen og her har jeg urter (krydder) som ikke kræver så stor jorddybde. Det fungerer fint med min balje og jeg skal ikke vande så meget som tidligere. Mit bed er ca. 90 cm højt, så det ville være pjat at skulle grundvande så dybt for nogle urters skyld. Jeg har purløg, persille, koriander, dild, og mynte + timian i mit højbed. Langs kanterne har jeg lige nu sat jordbærplanter til senere udplantning.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 28. juli 2014 kl. 10.27
@ Gitte
Havde der været fidus i, at højbede er et kar, ville der være producenter der solgte højbedskar til havefolket.
Højbede på 46 cm. er en pænt højde og mange planter har tilstrækkelig plads til rødderne.
Men der er også planter, som har rødder der går dybere end de 46 cm. Herforuden vil dette aflukkede miljø ikke udveksle med den "virkelige" jord og min ene søn, der dyrker agurk og tomat på sin altan, gør det for hyggens skyld.
Den intensive udnyttelse af altankasser med ganske lidt jord bevirker, at grøntsagerne stort set ikke smager af meget andet end vand. Så han henter - eller køber - sine grøntsager, der er dyrket i rigtig jord.
I dag har vi højbede på 50 cm. og som du påpeger, er der et problem med vandingen. Om foråret tømmer jeg ét bedene og planter kartofler i bunden og fylder jord på efterhånden som de vokser.
Mere end én gang har jeg oplevet, når jeg har gravet kartofler, at højbedet er relativt tørt i bunden. Men at kartoflerne - også i bunden - er store og flotte.
Der stiger selvsagt fugtighed op fra den underliggende jord under højbedet. Anderledes er det ikke og det er min erfaring, at jeg med øvelse er nået til en nogenlunde sikker dossering af vand i højbedet.
Jeg har i modsætning til din idé om lukke bedet tværtimod lagt dræn i de nederste 15- 20 cm. i form af grene, kviste, blade, jord for sikre, at vandet kan komme væk og der er noget liv i bedet.
Dette i modsætning til vores højbede i '90erne. De var kun 20 cm. høje. Men i enhver henseende bedre, vil jeg tro, lige bortset fra komforten. De høje bede i dag er alene af hensyn til komforten (alderen, ryggen osv.).
Foruden det lukkede højbed, bliver afskåret fra "livet udenfor", vil jeg tro, at jorden skal skiftes hvert år. Ellers er risikoen for en sur jord i bunden er betragtelig.
Som Tom Andersen skriver, så er det vigtigste en god jord der kan holde fugtigheden. Og så - ikke mindst - jordforbedringsafgrøder om efteråret/vinteren.
Vores gamle højbede på 20 cm. blev der ikke - overhovedet - skiftet jord på i 11 år. Der blev selvfølgelig påfyldt jord/humus efterhånden som niveauet sank i højbedene. Men ellers klarede de sig med lucerne og lign. fra efteråret (de blev selvfølgelig heller ikke efterårsgravet).
Om det er tilstrækkeligt i de nye 50 cm. bede, at fylde humus på og så jordforbedring om efteråret, ved jeg endnu ikke. De er kun et par år gamle.
Skrevet af: Willy N, 28. juli 2014 kl. 14.52
Selv med en lang tekst, glemte jeg det måske vigtigste:
Planteafstanden er langt mindre i et højbed end ved konventionel dyrkning.
Derfor beskyttes jorden tidligt for udtørring af skærmende blade.
F.eks. sår jeg rødbeder med en rækkeafstand på 5 cm. og en planteafstand på 4 cm. Efterhånden som de vokser, tager vi dem op og bruger i salat eller marienere dem m.m.
Det væsentlige er dog, at jorden er dækket af skærmende blade i løbet af ganske få dage.
Det samme gør jeg med langt de fleste andre grøntsager:
Gulerødder, løg, salat, bladbede, selleri osv.
Det giver en variation i anvendelsesmulighederne. En mere visuel variation på bordet og også, oftest, en anderledes smag end der er i den fuldt udvoksede grøntsag.
Så vand og højbede gælder også om, at få dækket jorden bedst muligt for nedsætte fordampningen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2014 kl. 16.33
Ja, selvfølgelig kommer det an på om man har et højbed af 20 cm eller 90 cm højde. Derfor har jeg fundet det formålstjenligt at sætte et stort kar med huller i bunden i mit højbed.
Det kommer vel også helt an på hvor mange højbede man har - og om man har hele "køkkenhaven" i højbede.
Jeg har højbedet som eneste køkkenhave - og kun for at have persille og purløg ved hånden.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lerjord i bunden af højbede?