Skrevet af: Dorte Jensen, 28. juli 2014 kl. 18.32
Når jeg høster mine brombær, er de flotte sorte, lidt sure, da de er fri for torne. Så fryser jeg dem ned og når de er frosne, er de rødlige. Er det noget i andre oplever, eller høster jeg for tidligt. Tak for hjælpen. Dorte
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. juli 2014 kl. 19.02
Sådan er mine brombær også. Jeg antager at det er noget med at når brombær er helt friske er de saftspændte og ser sorte ud, de er jo røde inden i. Når de så bliver kogt eller frosset, så forsvinder det sorte. -Eller osse er det et eller andet kemisk.
I min verden er det bare sådan brombær er.
Skrevet af: Dorte Jensen, 29. juli 2014 kl. 9.28
Tak Vibeke Dyrst. Det lyder sandsynligt. Men når jeg har købt frosne brombær, er de stadig sorte selvom de er frosne.
Nu har jeg ladet dem sidde lidt længere de sidste par dage, så er de ikke så sure, og det er et plus. Men tak. Dorte
Skrevet af: Tilde P., 29. juli 2014 kl. 9.53
Brombær skal være så modne, at de slipper let og tager farve i arret, hvor de har siddet på planten. Så er de ikke sure eller taber farve senere.
Der skal så helst plukkes hver eller hver anden dag, da de nemt falder af.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2014 kl. 10.07
@Tilde
Så må det være en særlig slags brombær, vi har. Plukker kun de bær der slipper let og tager en runde melle buskene, hver dag.
Noget andet er, plukker I brombær nu???
Her er de stadig grønne og jeg forventer ikke modne bær før en gang omkring september.
Skrevet af: Tilde P., 29. juli 2014 kl. 10.40
@Vibeke.
Her er det nogle ældgamle planter med masser af torne, og som vokser helt vildt, hvis ikke de bliver holdt hårdt med saksen.
De første er ved at være modne nu. De modner over lang tid, og de sidste går gerne til i hvepse, mangel på sol eller tørrer ud.
De er så "vilde" at de har rigtig meget smag. Sylt dem med 800gr sukker pr. kg. Ingen vand, men lidt citronsaft. Det er "guf" til pandekager eller æbleskiver.
Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2014 kl. 12.33
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2014 kl. 12.55
Her bruger skoven brombærrankerne, som spydspids for det konstante forsøg på generobring af den rydning, som er vores græsplæne.
Sommeren over kan græsslåmaskinen nogenlunde klare de snarer som bliver lagt ud, men når vi stopper maskinen om efteråret, fortsætter invationen stille og i det skjulte både i efteråret og foråret, hvor vi af hensyn til løgvækster udsætter græsslåningen længst muligt.
Pludselig en forårsdag,bliver en af os fanget i en af fælderne og får flået huden på skinnebenet til blods og frem kommer saksen og jeg klipper meterlange ranker af, som jeg ville sværge på ikke var der dagen før.
Så lidt vilde er vores brombær vist, omend de er små og grønne endnu.
Skrevet af: Tilde P., 29. juli 2014 kl. 13.36
At styre de mere vilde er et spørgsmål om pleje med saksen og opbinding.
Ved indgangen til foråret, skal hver plante kun have 2 eller højest 3 bare pinde på 2-2½m af sidste års nye skud og uden sideskud. Alt andet skæres brutalt væk i jordhøjde. Disse pinde bindes op på en form for stativ, så de stritter nogenlunde lige op i luften.
Giv dem lidt gødning tidligt, og de første bær er ved at være der nu. Og der bliver mange og store.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2014 kl. 18.01
Pleje ville vist være et nummer for omfangsrigt til mig. Holde skoven på afstand, mere passende, synes jeg. Den kom først og vi er her kun på tålt ophold. Så længe vildnisset kan begrænses til at omkranse haven er jeg glad. af gødning må de pænt nøjes med den kompost de nedfaldne blade giver, og lige der virker de ikke som om de savner noget.
At brombærrene her er lidt sene, skyldes nok de uger som alting som regel er bagud, her. Sandsynligvis pga. den afkøling som de mange store træer giver.
Men hver sin lyst og sin glæde. Havde jeg almindelig parcelhushave, ville jeg helt sikkert, tage imod dine gode råd med kyshånd. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2014 kl. 18.02
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2014 kl. 18.04
Mener at der kan findes multebær udvalgt steder i f.eks midtjylland og nordjylland (vildmoserne)
Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2014 kl. 18.17
Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2014 kl. 18.39
Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2014 kl. 19.08
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brombær