Forum

Kartoflerne koger ud…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 30. juli 2014 kl. 19.21

Vi har tre slags kartofler; en salatkartoffel, en alm. kartoffel (skulle være god at gemme og en der skulle kunne stå længe i jorden og bruges til bagekartofler. Kan ikke huske hvad de hedder. Havde ellers skrevet små skilte ved hver række, men vejr og vind har slettet skriften. De er alle købt i Bilkas havecenter.
Den første måneds tid var kartoflerne fine, til hver deres formål.
Men nu er de alle begyndt at koge ud. Det er både når de koges med og uden skræl. Det sker efter cirka 6-7 min., kartoflen nærmest eksplodere i de yderste 'lag' og er ikke kogt mør i midten. Og det er lige meget om de koger ved svag varme eller buldrekoger.
Hvad kan det skyldes og kan vi gøre noget for at undgå det sker?
Kan vi tage de sidste kartofler op nu og hvordan opbevares de bedst? (Vi har garage, som dog ikke er 100% frost fri, tror også vi for spist de sidste inden frosten kommer)

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 30. juli 2014 kl. 19.23

Og én set fra 'midten'...

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. juli 2014 kl. 20.40

Du kan ikke gøre mere med væksten i år. Det løb er kørt. Det er et langt stykke et gødningsspørgsmål, men da den slags ikke er populære her på siden i dag, må det blive ved det.

Kommer du salt i kogevandet når du koger med pil på?

Noget kan somme tider reddes med salt. Masser af salt. 3x så meget som du ellers ville bruge.
Inden "guruerne" svinger sig helt op i det røde felt, så kan man altså ikke koge salt ind i en kartoffel på 20 min. Saltet trækker væske ud af den yderste mm under huden, så kartoflen bliver meget nemmere at pille, og udkogning reduceres.

3 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juli 2014 kl. 21.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. juli 2014 kl. 21.50

Jeg har prøvet det med saltet mange gange. Det tæller nok bare ikke ret meget, når det ikke kan Googles.

Men prøv selv. Salt er billigt og uskadeligt, hvis man hælder vandet ud efter kogningen.

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 21.57

Hej Heidi

Du er ikke den eneste der har haft den kedelige oplevelse!

Det kan skyldes mangel på kalium og det kan du gøre noget ved.
Læs denne lille vejledning:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/710.html

6 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juli 2014 kl. 22.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juli 2014 kl. 22.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2014 kl. 9.36

Det har da noget at gøre med sorten , ikke dyrkningsmåden ,der er da sorter man bruger til mos , prøv at koge dem lidt kortere.

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 31. juli 2014 kl. 10.23

Tak for div. input. Jeg hælder også mest til at det er en kombination af mangle på "noget" i jorden og tørke. Jorden er noget gammelt noget. Der var 4 STORE højbede der hvor vi har køkkenhave nu, og det er det jord vi har spredt ud. Aner ikke hvor længe de højbede havde stået med det samme jord i. Vi overtog huset i maj '12 og der havde huset stået tomt et år. Vi har haft lidt radiser og ærter i dem. Men ellers har vi ikke dyrket dem. I foråret i år pillede vi dem ned, da de var begyndt at rådne i hjørnestolperne og siderne faldt af. Der var virkelig meget jord Bedene var 120x400x80 og der var 4 stk.:-0
Jeg tror derimod IKKE at det har noget med sorterne at gøre, da som jeg har skrevet i indlægget, at de alle opførte sig efter hensigten ved tilberedning i starten. De kan ikke koges i kortere tid, for de er stadig hårde/rå i midten når de er eksploderet i yderste lag. Og der sker efter 6-7 min.
Nu har jeg taget to slags op. De alm. Og dem der skulle være bagekartofler da deres toppe var visnet helt ned.

10 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 10.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2014 kl. 11.00

@Heidi

For lige at runde den af i forhold til osmose: Koger du kartofler med salt i kogevandet?

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 31. juli 2014 kl. 12.04

ja, altid med salt i vandet. -Og mere når der er skræl på :O)

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2014 kl. 14.13

Man kan alså få sorter der let koger ud , og sorter som man ikke kan koge ud.

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 31. juli 2014 kl. 16.06

Kan som skrevet ikke huske hvad de hedder. Men er ret sikker på det nogen som ikke koger ud, for jeg hader udkogte melede kartofler. Så vi gik efter kogefaste sorter. Der er flest af dem som skulle bruges til salater. Kold kartoffelsalat med udkogte halvrå kartofler er total no go her hjemme😵

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 31. juli 2014 kl. 16.19

Du kan godt tage kartoflerne op nu. Læg dem pænt i en kasse eller i sække med al den jord der nu følger med ( du må ikke vaske dem) De må ikke få frost, så hold øje med temperaturen i garagen. Er der frost kan du lægge et par sække over. Eller få fat på noget halm. De må heller ikke få det for varmt, for så brænder de sammen.

16 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 16.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 16.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 31. juli 2014 kl. 19.43

Toppen er slet ikke visnet på salatkartoflerne, den står stadig frisk og mørkegrøn. Udkogningen sker allerede efter 6-7 min. Både med og uden salt (har forsøgt), med og uden skræl og lidt eller meget salt.

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 31. juli 2014 kl. 20.43

Årsagen er som flere nævner mangel på kalium. Løsningen er heldigvis nemt. Strøg noget rent aske ud på området, hvor du planlægger at plante kartofler næste år og gentag dette igen i foråret og 1 eller 2 gange mere i vækstsæsonen.

20 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 21.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2014 kl. 22.25

Men kan det så ikke have noget at gøre med, at vi har det så pokkers tørt?

I forhold til det med, at lang tids opbevaring i jorden efter nedvisning kan få kartoflerne til at te sig sådan, så kan tørken måske have den samme virkning?

22 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 22.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2014 kl. 22.58

Hm altså kartoffelmos af disse kartofler bliver noget underligt noget. Midten bliver ved med at være hård og slimet og resten en vandig masse.
Personlig hader jeg alle andre end just melede kartofler. De der geleagtige hårde - bortset fra aspargeskartofler spiser jeg aldrig. Min mand kan kun li' dem - ja, og så undlader jeg helt at spise kartofler.
Vi køber kartofler i en bod med økologiske grøntsager p.t. Her har de Sieglinde, som er fin til kartoffelsalat. Aspargeskartofler skal men nemlig lede efter længe.
Ingeborg

24 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 23.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 23.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. august 2014 kl. 9.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 1. august 2014 kl. 16.06

Hov hov der er stadig hår på. Dampkogte.

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2014 kl. 17.22

Trækkke dem væk fra blusset- og koge på eftervarmen. Hvordan gør man dét?

(Ja, jeg slukker for blusset, og så koger de færdige. Men jeg har så også helt ufancy-elkomfur)

Mvh
Tine

29 af 33 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. august 2014 kl. 17.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2014 kl. 17.45

Der var et par karofler fra Skive
De kunne ikke lade være med at pive
De fik deres løn
Kogte ud som et søm
Så nu er de ikke mere i live.

(Nej , Limericks kan jeg heller ikke!)

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 2. august 2014 kl. 15.05

Hej Tine. Jeg købte for et par år siden en si i kop og kande tror jeg nok som passer ned i en eva trio gryde. Vand i gryden, sien på med alle slags grøntsager i og med lidt salt på. Det smager faktisk bedre end når grønt.s. Er kogte i vandet da de beholder al smagen i sig.

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 2. august 2014 kl. 15.47

Har lige konsulteret Ikea. Den hedder en dampindsats og koster ikke en bundegård.

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 4. august 2014 kl. 11.23

Vi kogte kartofler i går aftes UDEN de kogte ud :-D Vi har ikke brugt af dem siden jeg tog dem op (d 31/7). De blev kogt med skræl og fik 3xsalt. Lige inden de begyndte at buldrekoge, skruede vi ned, så de bare stod og simrede. De fik først 5 min. med låg. Og så 3x2 min., hvor vi tjekkede dem hvert minut. Da en skræl begyndte at give efter, skyndte vi at give dem en gang koldt vand, som straks blev hældt af igen. Og så var de lige til at pille, faste i 'kødet' og smagte fantastisk :o)
Vi prøver igen i aften...

Nyt svar til emnet »Kartoflerne koger ud…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoflerne koger ud…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider