Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. august 2014 kl. 13.48
Jeg har netop hevet vore broccoliplanter op. De var ødelagt af larver. Må de komme i komposten eller bruges som bunddække i urtehaven?
Jeg har kunnet læse mig til, hvordan jeg kunne have undgået larverne, men jeg kan ikke finde svar på mit spørgsmål.
På forhånd tak for hjælpen.
Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2014 kl. 14.13
Hej Anette Lundgaard
Hvis det er kålsommerfuglens larver, der er kommet først med at spide dine broccoli - så har de ikke noget valg andet end at forsøge at spise mere broccoli og måske håbe på, at de når stadiet hvor de forpupper sig, inden kålplanterne er blevet visne.
Larverne vil næppe bevæge sig over på planter fra andet end kål-familien (eller måske et udvalg af de øvrige korsblomstrede).
Så det burde være sikkert nok at anvende planterne som jorddække.
Lægger du dem på komposten ændrer det næppe meget på, hvor lang tid kålbladene er egnede som føde for larverne. Og skulle nogen af dem nå til forpupning, så sker den ikke nede i komposten - larverne søger tørre steder i mørke og læ til den fase i deres liv.
Skulle du have en nabo eller genbo med høns vil planterne gerne med larver (!) nok være et velkomment indslag til fodring i hønsegården :-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. august 2014 kl. 16.27
Mange tak for det fyldige svar. Der er ikke længere larver eller andet i dem, men jeg fandt en enkelt, da jeg troede, kålene skulle spises af mig. Noget havde gnavet og ødelagt kålene.
Der står rosenkål ved siden af broccolierne. De ser heller ikke sunde ud, men jeg kan intet kryb se på dem. Hvis jeg også mister dem, bliver jeg skuffet. Elsker rosenkål :-).
Skrevet af: Mette Lund, 3. august 2014 kl. 7.59
Du må ikke smide resterne på komposterbart, da du risikerer at overføre kålbrok til fremtidige kålplanter- det er ihvertfald hvad jeg har hørt og retter mig efter.
Prøv med insektnet næste gang. Alt efter hvor mange kålplanter og tålmodighed du har kan du gennemgå dine planter for larver og de små gule æg der sidder i klynger på undersiden af kålbladene- det kan reducere angrebet lidt.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. august 2014 kl. 11.10
@Mette
Det gælder jo kun, hvis planterne er smittet med kålbrok...ikke larver af forskellig art.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. august 2014 kl. 11.16
@ Annette Lundgaard
Husk, at kål skal have rigelige forsyninger af vand og gødning - konstant!
Det med vandet er jo relevant i denne sommer - har du sørget for vedvarende fugtig jord til kålplanterne?
Skrevet af: Mette Lund, 3. august 2014 kl. 14.00
Hvis det kun gælder planter angrebet af kålbrok, hvorfor må man så ikke dyrke kål igen i de næste 4 år på sammen sted? Selvom planterne ikke havde kålbrok. Er det også en skrøne? Og kan man altid se om planten har kålbrok?
Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. august 2014 kl. 14.56
@ Tom: jeg har ikke gødet mine kål, men jorden har været fugtig, synes jeg. Netop hos kålene har jeg sørget for bunddække af småris og græsafklip fra plænen.
Til alle: tak for svarene, som jeg gerne vil lære af. Jeg må have noget net til at dække med. Jeg synes, det er lidt besværligt. ;-)
Skrevet af: Tom Andersen, 3. august 2014 kl. 19.15
@Mette
Det gælder for kål, som for alle andre afgrøder, at dyrkes den igen og igen i samme jord, så opformeres alverdens sygdomme. Derfor skifter man plads hvert år eller har sædskifte, som det kaldes.
Har du ført fået kålbrok opformeret i et stykke jord, er det rigtig skidt og der kan gå mange år før der igen kan dyrkes kål der. Du kan let se et kraftigt angreb af kålbrok på rødderne - søg i søgefeltet på kålbrok, så finder du en artikel om netop dét og der er også billeder og andre tips til at forebygge end lige sædskiftet.
I den "levende jord" trives kålbrok dårligere - endnu en grund til at stræbe efter netop dét.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. august 2014 kl. 19.18
@Annette
Kål er meget næringskrævende - prøv næste gang at dyrke dem i et bed, som har fået rigeligt med kompost, en lille håndfuld kalk blandet i plantehullet og som holdes fugtigt.
Så sker der ting og sager :)
Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. august 2014 kl. 19.44
@ Tom.
Tak for det gode råd. Det vil jeg følge, hvis jeg forsøger med kål igen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kassable broccoli- hvor skal de hen?