Forum

Hjælp til den rette jord i højbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus L., 9. august 2014 kl. 1.04

Hej,

Vi har fået bygget tre store højbede 3x1 meter hver. De er 40cm i højden, men jeg tænker at der kun skal fyldes op med 30cm jord.

Spørgsmålet er så hvilken slags jord man skal bruge. Jeg har brugt en del tid på at undersøge den bedste, men også en billig løsning.

Som det ser ud nu, kan man enten bestille et vognlæs varmebehandlet jord med den rette næring(har læst at det er spild af penge) . Man kan blande spagnum med kalk og havejord(problemet er at vi ikke har noget have jord i overskud). Man kan blande jord fra genbrugsstationen og kalk+spagnum eller evt. Med færdigblandet jord fra eksempelvis jem&fix.

Den billigste løsning ser umiddelbart ud til at være kompost fra genbrugsstationen blandet med jord fra jem&fix, da det er meget jord der skal til.

Jorden som vi har her på genbrugsstationen er ikke så god; der er intet der kan gro i det uden at tilsætte næring. Dog er det ukrudsfri.

Umiddelbart tænker jeg at vi kan fylde bedene op halvt med kompost fra genbrugsstationen og så resten med jord fra jem&fix.
Efter at have undersøgt priserne, kan man få disse to forskellige poser med jord.
www.jemogfix.dk/butik/haven/jord__goedning/jord.aspx?pid=9014249&view=1
www.jemogfix.dk/butik/haven/jord__goedning/jord.aspx?pid=9037475&view=1http://www.jemogfix.dk/butik/haven/jord__goedning/jord.aspx?pid=9014249&view=1

Forskellen er at det ene er til højbede og det andet til tomater/agurk og sådan. Men når det er køkkenhave der skal være i højbedene, kan det så ikke være lige meget?

Når vi skal have fyldt højbedene halvt op med det er det så 1x3x0,15=0,45m3.da der er tre bede bliver det 1,35 m3 jord vi skal have. Dvs 1350 liter jord.

Prisforskellen er 500 kr (0,86 kr/l~1161kr til 0,49 kr/l~661kr)

Indholdet i poserne kan ses her
Den billige i.imgur.com/SI0wooB.jpgEr
Den 'dyre' i.imgur.com/N4FFk7lh.jpg

Hvilken er bedst i vores tilfælde?
Er der bedre alternativer som også er forholdsvis billige?

Det ville være rart hvis nogen der har forstand på have kunne hjælpe os :-)

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2014 kl. 1.55

Hej Rasmus L

Et alternativ kunne være at dyrke i sand - det er en billig, velprøvet og godt beskrevet metode.
Kig med her i Havenyt's arkiv:
Hvilke planter kan dyrkes i sand og grus? v/ Karna Maj
Den frodige sandhave v/ Winnie Poulsen

Hvis du vælger at gå efter denne metode er det alligevel vigtigt, at du løsner jorden under sandlaget - mange af vores haveurter har et meget dybtgående rodsystem, som trives bedst hvor de dybtliggende jordlag er løsnede enten mekanisk med greb eller er løse, fordi der tidligere har været dybtgående rødder fra plantevækst.
Men altså ingen gravning - bare løsning, som sker ved at stikke en solid greb så dybt det kan lade sig gøre og så vippe denbagover i et sejt træk. Gå ikke på den løsnede jord bagefter - læg bare sandlaget henover.

Hvis du kan låne en trailer kan du i mange grusgrave for 100 kr få læsset vasket sand til ca 50 kr pr kubikmeter. Så er der selvfølgelig udgift til brændstof til bilen oveni .....

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus L., 9. august 2014 kl. 2.22

Har du et forslag med jord? Jeg tror det er at foretrække for os. Hos den lokale vognmand koster 300kg vasket sand alligevel 50 kr, ikke at det er dyre, men ikke ligefrem billigt i forhold til markedspris. Hvilken af poserne vil du evt. Vælge, eller ville det være et dårligt valg?

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. august 2014 kl. 9.04

Det er for det meste sphagnum, der er i poserne, og det bør man begrænse sig brug af, da udvindingen går stærkt ud over højmoserne :) Der er desuden heller ikke næring i sphagnum - det er tilsat i form af kunstgødning i poserne.

Så jeg ville helt se bort fra poserne - uanset hvor de kommer fra.

Hvad med jord fra genbrugsstationen iblandet genbrugskompost - kunne det ikke fungere?

Evt. med lidt grus blandet i - jeg ved ikke, hvor kompakt genbrugsjorden er?

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. august 2014 kl. 9.22

@ Rasmus L
I bagklogskabens klare lys er Jeres situation ikke ukendt.
Jeg har oplevet flere - og flere der fik advarslen inden - som har lavet højbede og glædet sig og står med store udskrivninger til vognmænd for kunne få dem fyldt op med jord.

Højbede er ikke for jordfattige!

Men jord i højbede behøver bestemt ikke at være noget særligt jord. Vigtigst er det, at der er dræn i højbedene hvilket vil sige, at et massivt lag jord på 30 cm. er i overkanten. (Dog er der rodfrugter der skal have et lag på 30 cm.).

Kan de første 10- 15 cm. fyldes med kvas og grene vil det være godt og så almindelig havejord ovenover.
Jorden vil synke noget i løbet af blot nogle måneder.
Men det gør den også, selvom det er et massivt lag jord.

Er Jeres forventning, at jorden skal være i en højde af 30 cm., kan I roligt fylde højbedet op til kanten. Så vil det være sunket til 30 cm. når foråret kommer.

Tom Andersen har en rigtig god køreplan i en anden tråd, som bl.a. indbefatter en øjeblikkelig etablering af kompostbunke.
Har I ikke etableret den, skal det gøres.
Jord har det med at forsvinde fra højbede og når man har lavet højbede på 40 cm. er det lidt surt, hvis jorden kun når 20 cm. op.

Komposten sikre også jordstrukturen er velegnet til at dyrke i og giver også næring.
God havejord koster ikke alverden. En hurtig Google søgning viser at det koster godt 100 kr. pr. m3.
Til Jeres bede skal der vel bruges omkring 1,2 m3 pr. bed så det bliver blot en 500 krone for jord.
Så er der selvfølgelig lige vognmanden, der har andet end en trailer at transportere jorden på og som er temmelig meget dyrere end jorden.

Får I jorden nu, kan I nå at så grøngødning og jorden vil i løbet af vinteren synke, så I til foråret kan fylde op med den resterende jord til det niveau I ønsker og arbejde grøngødningen ned.

Selvom I bruger grøngødning, vil det være sikkert være godt med en pose "lupingødning" til foråret, som arbejdes ned i jorden, med mindre I har en omsat kompost der kan bruges.

Er man til at spare, er investeringen i højbede en meget dårlig forretning. Forrentningen er elendig, hvis man ikke er meget omhyggelig med planlægningen af både 2. og 3. (oftest grøngødning) afgrøder i højbedet.

I køkkenhaven ville jeg heller ikke bruge jord/kompost fra genbrugsstationen.

Er man "jordfattig" er den bedste løsning nok at købe et læs ren god havejord jord hos en vognmand. Lave et sted i nærheden af kompostbunken, hvor den overskydende jord kan opbevares og bruge det overskydende til regulere kompostbunken med.

Lone skriver at der kan bruges sand.
Jeg er ny i dette forum og har aldrig læst om sand i højbede. Men det lyder interessant.

Anbefalinger af de forskellige poser med jord der sælges i bl.a. byggemarkeder, får du nok ikke i dette forum.
Det er for uigennemskueligt hvad "det er for en jord". Hvordan den binder mineraler. Hvor hurtigt den udvaskes osv.
Ting tager tid og ikke mindst tager det tid, at få en god jord der år efter år er istand til at danne grundlaget for frodige afgrøder.

Men når højbedene bugner, næsten året rundt, så er det alle udgifter og hele indsatsen værd.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. august 2014 kl. 10.00

Læs her om at dyrke i sand - det er meget spændende læsning :)

www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. august 2014 kl. 10.03

Tak

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. august 2014 kl. 11.33

Hej Rasmus hvis du har mulighed for at få fat i halm, ville det være fint at fylde dine bede op med det, (presset sammen) gerne 10 - 15 cm over kanten, læg et par cm jord ovenpå, så evnt. vårsalat (grøn salat hele vinteren). Til foråret vil halmen være sunket så meget at der er plads til et par cm muldjord, hvori du kan så og plante dine ønskede vækster. Hilsen Henry G.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus L., 9. august 2014 kl. 12.36

Tak for svarene sammen.

Vi har desværre ikke noget halm til rådighed..

@willy, hvor kan du finde jord til 100 kr /m3? Det yder rigtig billigt Virring bor i Middelfart, så det skal gerne være forholdsvis tæt på.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus L., 9. august 2014 kl. 12.57

Vi har faktisk en jordbunke gemt i haven som vi kan bruge. Den er dog FYLDT med ukrudt; brændenælder og skvalderkål.

Vil I anbefale at bruge den? Vi havde nu håbet på at få etableret et højbed uden ukrudt(og så holde det nede løbende)

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2014 kl. 13.15

Ja, helt klart, brug dog endelig den jord, den er sikkert god.

Ukrudtet er ikke noget problem i et bette højbed - med mindre du forventer succes uden en arbejdsindsats!

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2014 kl. 15.47

Hej Rasmus L

Bruger du jorden fra din bunke kan du overveje, om du får fjernet nok rødder fra skvalderkål ved at arbejde med en fladtandet greb.
Nælderødder er ikke svære at samle fra !
Nældefrø derimod kan ikke sådan lige sorteres fra; her er jeg helt enig med Tom A : Det er et meget overkommeligt areal du skal holde rent for ukrudt i de to højbede, så det går nok.

Hvis metoden med greb ift skvalderkål-rødder ikke er tilfredsstillende kan du opbygge en træramme af forskallingsbrædder med et flademål svarende til din trillebør og forsyne rammen med voliernet - et såkaldt sold.
Ved at kaste jorden igennem nettet, når det ligger hen over trillebøren kan du få fat i de fleste rodstumper, alle sten større end maskestørrelsen og andre uønskede ting og sager, som måske er en del af jordbunken.

Når dine højbede er fyldt til randen med (den soldede) jord - så gælder det om at få sået grøn jorddækning: Havre, honningurt, blodkløver er velegnede - også hvis du blander dem.
Hvis du når hertil inden udgangen af august kan du samtidig med såning tilføre en smule lupingødning. Senere end det og frem til efterårsjævndøgn må du nøjes med at så og lade den grønne jorddækning udvikle sig ud fra de næringsstoffer, der nu er tilstede i joprdbunken.
Senere end efterårsjævndøgn kan du i stedet for grøn jorddækning dække med brun jorddækning - åletang som har været udvandet af regn nogle uger med lidt vending ind imellem eller halvomsat havekompost vil kunne beskytte jorden i bedene hen over vinteren.

Venlig hilsen fra
Lone

12 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2014 kl. 16.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2014 kl. 8.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2014 kl. 12.35

Eller vente med at fylde dem helt op :) Mine højbede er ca. 25 cm høje, og de er ikke alle fyldt op endnu. Det kommer efterhånden med kompost, brugt pottejord, og hvad jeg nu finder på hen ad vejen.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. august 2014 kl. 13.02

Jeg har lige lavet et højbed 60cm i højden ... 1 del have jord 1 del billig plantesæk jord fra jem og fix (6.5 kr) og 1 del groft grus + en masse leca ærter/nødder , det giver en god jord der dræner godt og er let at arbejde med.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus L., 10. august 2014 kl. 13.57

Hvad er liter prisen på den jord du har fundet i jem & fix svend?

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. august 2014 kl. 14.57

Det var et forårsfødseldagstilbud i April/ Maj , 6.50 kr for 40 l plantesække , så jeg købte stort ind .

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 25. november 2014 kl. 9.20

Jeg tillader mig lige at gribe Lones kommentar, hvor hun foreslår at bruge sand i stedet for jord.
Jeg er nemlig selv i gang med at etablere fire højbede (3*1,5*0,20), og jeg kommer også til at mangle jord.

Jeg lavede det første bed i går, hvor jeg dybegravede hele bedet (Det er dælme hårdt!), og bagefter fyldte jeg noget grovkompost ovenpå og dækkede til sidst med et tyndt lag af min egen havejord. Tanken var, at grovkomposten skulle give noget struktur og gøre jorden mere luftig.
Men ak, jeg har slet ikke nok jord til at fylde fire bede, for mit første bed her mangler stadig 15 cm jord, så jeg var jo nysgerrig efter at høre et par tanker om at smide lidt sand ind i regnestykket.

Kunne jeg købe noget sand som jeg lægger mellem jorden, som højbeden står på og grovkomposten? Ville det gøre noget, hvis der var 10 cm sand her i mellem?

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. november 2014 kl. 9.52

Bo - som jeg skriver længere oppe, behøver bedene jo ikke at være fyldt helt op fra starten :)

Hvis man fylder lidt kompost på hvert år, går der jo ikke mange år, før de bliver det :)

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. november 2014 kl. 11.10

Hej Bo G. hvis du har mulighed for at få fat i noget halm fra en bondemand, ville det være en rigtig god idé, hvis du graver ca. 10 cm jord af, fylder halm i til overkanten (fasttrampet) og fylder de 10 cm jord ovenpå, i foråret vil det falde noget sammen, så jorden vil være i den rigtige højde, og der er måske lidt ekstra undervarme. Hilsen Henry G.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 26. november 2014 kl. 8.27

@Anja:
Du har ret, men jeg synes nu, at de i det mindste bør være lidt fyldte. Lige nu er jorden i højbedene kun et par cm højere end jorden uden for, og så ser trærammen udenom lidt noller ud. Men din pointe er taget til efterretning, så jeg slapper lidt af og fylder kun lidt mere på i år. :)

@Henry:
Det var et fint forslag! Så mangler jeg bare at finde en landmand. :)

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2014 kl. 11.45

Ofte graver man jord af rundt om højbedene, så der bliver plads til flis, grus, fliser eller andet egnet materiale til at gå på.
Selv henter jeg jord et andet sted på grunden, hvis jeg er i bekneb.
Grus henter jeg til 20 øre pr. kg - jeg skal sjældent bruge mere end én trailerfuld ad gangen.
1/3 jord, 1/3 grus og 1/3 kompost anser jeg for at være velegnet. Er jorden let, kan forholdet mellem jord og grus ændres.

Nyt svar til emnet »Hjælp til den rette jord i højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp til den rette jord i højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider