Forum

Isoleret fadebur/frostfri opbevaring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 12.03

Som sikkert mange herinde drømmer jeg om at have et frostfrit rum til opbevaring af kartofler, æbler, syltede ting og alt muligt andet, som køkkenhaven har forsynet mig med.

Jeg har et udhus, som er isoleret nedefra og bygget i gasbeton, og der kunne jeg faktisk godt snuppe et hjørne og efterisolere det.

Har i et bud på, hvor meget og hvilken slags isolering, jeg skal bruge for at kunne holde det frostfrit med et meget lille energiforbrug? Jeg har en lille frostvagt på 200 W, som jeg havde tænkt mig skulle bruges til det, og rummet skal bare være på ca. 1½ m2.

Og hvad med fugt? Vil det være fornuftigt med en lille smule udluftning i døren?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. august 2014 kl. 15.44

100mm Rockwoll i vægge og loft , plastfolie på indersiden vindpapir på ydersiden , 50x 100mm luftventil i døren ,som også skal isoleres , normalt i boliger regner man med 100w pr m2 elvarme og det kan holde mere end 21-22. C , ved en udetemperatur på minus18gr C , så dit varme behov er meget lille og under 20-35 W alt efter lofthøjden , installer et trådløst termometer med frostalarm .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 17.16

Tak - så er det jo bare at gå i gang, kan jeg se! Jeg har oven i købet noget rockwool liggende på loftet i skuret :)

Og også et trådløst termometer, som jeg jo ikke skal bruge i drivhuset til vinter.

Det lyder som et godt, lille efterårsprojekt...

Skal lige høre dig, Svend - når du siger ydersiden, er det så siden ud mod muren og indersiden ind mod rummet?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. august 2014 kl. 17.40

Vindpap? Hvorfor nu det - huset/ skuret er jo muret i gasbeton.
Og der er nok ikke meget vind i rummet :-)

Jeg har selv et projekt á la dit Anja, men der er gulvet uisoleret og det ser jeg som en varmekilde, når det er fimbulvinter udenfor. Jeg agter at gøre som du, med at bygge et rum i rummet. Isoleret på 5 af 6 flader, hvor gulvet er uisoleret beton direkte mod jorden.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 23.42

Jeg må leve med isoleringen i bunden :) Men jeg er helt enig i, at der kan komme nogle få grader nedefra, selv i en hundekold vinter...

Og nu det store spørgsmål - hvad er vindpap?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 23.43

Og her manglede jeg lige redigeringsfunktionen - jeg mener selvfølgelig, at varmen kan komme op gennem et uisoleret gulv...

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2014 kl. 6.39

Se denne korte, men præcise beskrivelse:

www.altomhus.dk/viden/vindstandsende-pap

Typisk bag en udvendig "bræddevæg", så vinden ikke trænger direkte ind i den bagvedliggende isolering. Træhuse og udhæng er typiske steder, hvor det anvendes.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2014 kl. 8.52

Når man isolerer med rockwool kommer man en plastfolie på indersiden alså mod den varme side og vindtæt papir på ydersiden , på den kolde side , men dit projekt er lidt usædvanlig , hvis jeg var dig så ville jeg fjerne gulvet og grave 20-50cm ned alt efter hvor højt grundvandet står, så ville du få varme op nede fra jorden der burde holde dit viktualerum frostfrit
Hvis du vil have gode fiduser med dit projekt så prøv at forelægge det her: lav-det-selv.dk Det er det ultimative mødested for gør det selv folket

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. august 2014 kl. 9.06

Det er på ingen måde en mulighed at lave hul i gulvet :)

Forstår ikke helt, at det skulle være så usædvanligt at ville isolere en del af mit udhus?

Jeg har nok viden lige nu til at kunne planlægge, hvad jeg vil gøre - så må jeg tage detaljerne inde på den side, du linker til, Svend, tak for linket!

Også for dit link, Tom - jeg kan heller ikke se nytten af vindpap på indersiden af en gasbetonvæg :)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2014 kl. 14.15

Det usædvanlige er at du vil bygge et hus inde i et hus , det er ikke hver dag at man løber ind i det.

Nyt svar til emnet »Isoleret fadebur/frostfri opbevaring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Isoleret fadebur/frostfri opbevaring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider