Skrevet af: Johannes Lund Rasmussen, 16. august 2014 kl. 9.02
Vore unge æbletræer bærer så mange æbler, at de lange, tynde grene knækker. Jeg har sat støtter under for at undgå dette. Men hvordan og hvornår beskærer man træet, så grenene kan holde til vægten af de mange æbler i grenspidserne?
Mvh
Johannes Lund Rasmussen
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. august 2014 kl. 9.18
Det er ikke nemt at se grenbygningen på grund af "opklodsningen" af grenene, så jeg vil svare mere generelt.
I stort set alle planteskoler er træerne efter 1. vækstsæson skåret tilbage til 60-70 cm for at få flere grene. I 2. vækstsæson skyder de frem med typisk 3-5 nye topskud til erstatning for den, de har mistet. Når man køber sådan et træ lader men den midterste gren være uberørt, medens alle de andre klippes af over et udadvendt øje 15-20 cm fra hovedstammen.
Grene, der fremkommer når træet mister sit topskud, er ikke nær så stærke, som de sidegrene træet naturligt sætter, når man lader den stå med gennemgående hovedstamme.
Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk
Skrevet af: Anonym bruger, 16. august 2014 kl. 20.56
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. august 2014 kl. 22.20
Eller tynde ud i mængden af æbler indtil træet er klar til at bære mere...
Skrevet af: Johannes Lund Rasmussen, 17. august 2014 kl. 13.51
Tak for dit svar, Villy!
Det æbletræ, jeg skrev om, købte vi for 3-4 år siden. Der er to sorter på det: James Grieve og Ingrid Marie. Det er Ingrid Marie, der sidder på øverste 'etage' og James Grieve på nederste. Og det er nok de store J. Grieve-æbler, der tynger mest.
Jeg har forsøgt at beskære træet, men det er åbenbart ikke nok til at klare den tunge opgave, de får, når de mange æbler vokser.
Jeg vil forsøge at beskære som du foreslår. Kan jeg gøre dette, umiddelbart efter æblerne er plukket? Eller kan du foreslå et bedre tidspunkt?
Jeg vil prøve at registrere de sidegrene, der nu har flest æbler, og så klippe dem af længere inde mod de solide grene, når æblerne er høstet. Er det ikke en brugbar metode?
Mvh
Johannes Lund Rasmussen
Skrevet af: Johannes Lund Rasmussen, 17. august 2014 kl. 14.03
Tak for dit forslag, Freya!
Jeg har faktisk tyndet ud i æblerne, fjernet dem der var angrebet af en sygdom eller insektgnav. Men træet bærer så mange æbler, der ser ud til at blive gode, at jeg har svært ved at fjerne de gode æbler. Men det kan da godt være, at jeg bør være mere 'hård' og konsekvent, og foretage en kraftig udtynding. Det er jo ikke særlig smart, at lade æblerne knække alle grenene, før modning. Så får man jo alligevel ikke noget ud høsten!
Mvh
Johannes Lund Rasmussen
Skrevet af: Johannes Lund Rasmussen, 17. august 2014 kl. 14.12
Tak for svaret, Frank!
Jeg tror træet er for stort til at spænde det op i espalier. Men jeg ved det ikke? Jeg vil egentlig helst have et fritvoksende træ (selv om jeg med alle støtterne alligevel har tilføjet en uskøn hjælp til træet, ha, ha). Den er dog heldigvis midlertidig!
Ved fremtidige indkøb af frugttræer vil jeg helt sikkert tænke på espalie'ens lyksaligheder!
Mvh
Johannes Lund Rasmussen
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. august 2014 kl. 14.30
Til Johannes
Du kan udmærket beskære træet lige efter æblerne er plukket. Dit forslag om at korte de lange tynde grene noget af, kan jeg fuldt ud tilslutte mig.
Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk
Skrevet af: Johannes Lund Rasmussen, 18. august 2014 kl. 12.45
Tak Villy, for dit svar!
Jeg beskærer æbletræet efter høst, og fjerner de tynde grene, som du foreslår.
Mvh
Johannes Lund Rasmussen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ungt æbletræ, mange æbler knækker grene.