Skrevet af: Søren M, 4. september 2014 kl. 21.30
Hvordan får jeg den bedste jord i mine højbede?
Skal jeg købe grøngødnings planter som jeg sår i efterået?
Eller skal jeg fylde efterårsblade, og en lille smule kompost, oven på den eksisterende jord? - eventuelt "pyntet" med hønsemøg?
- og hvornår?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 5. september 2014 kl. 7.52
Jeg bruger metoden med blade - samler et godt tykt lag og topper med enten kompost eller lidt jord for at det hele ikke skal blæse væk igen. Jeg gør det når "råvarerne" - de visne blade :o)- er klar til brug. Om foråret vender jeg de af bladene der er tilbage ned i jorden, hvis der er mange flytter jeg en del af dem til komposten.
Men det afhænger nok af hvad formålet er. Jeg har en god løs jord i bedene i forvejen. Hvis du har stiv lerjord vil det nok være en god ide i stedet at få sået grøngødning, men det er vist ved at være lige sent nok for i år. En kombination kunne også være en mulighed :o)
Skrevet af: Lone Brems, 5. september 2014 kl. 19.44
Hej Søren M
Hvis din kompost er velomsat - dvs at du ikke længere kan skelne blade, kviste og strå fra hinanden - så er mange af næringsstofferne i komposten tilstede i en form, der kan udvaskes af regn.
Det betyder at næringsstofferne siver ned i jorden i højbedene, hvor der ikke er planterødder til at optage næringen i vinterhalvåret.
Så overdæk velomsat kompost (med regntæt presenning / træplade) og vent med at lægge den ud på jorden til det et lunt forår og der er planter, som har brug for næringsstofferne.
Sæt gang i grøngødningen i stedet for !
Har du adgang til at samle nedfaldsløv her i efteråret kan du lave en fremragende løvkompost, som er en højkvalitets-ingrediens i potte- og såmuld og som indblanding i velomsat kompost.
Det er meget let at lave løvkompost: Saml nedfaldløv i en kæmpebunke og sørg for at de bliver, hvor du har bestemt det. Bladene kan holdes på plads med et jordbærnet eller med et tyndt lag afsavede lange grangrene.
Grønt jorddække kan etableres frem til efterårsjævndøgn - dvs 22. september. Men jo før jo bedre - både af hensyn til en god spiringstemperatur og til lysmængden, som jo aftager lidt hver eneste dag på denne årstid.
Du kan vælge en grøndækkeblanding af havre, blodkløver og honningurt - det giver en god bladmasse over jorden og et meget fint rodnet under.
Hvis du lader det stå helt frem til såtid til foråret og til den tid bare river det visne sammen og bearbejder jorden med kultivator eller en grovtandet rive, har du et fremragende såbed.
Når dine planter er kommet op kan du lægge velomsat kompost ud mellem rækkerne - så er dine planter nemlig topklar til at tage imod næringsstofferne !
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøngødning vs. Blade