Forum

Squash som rådner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 2. august 2004 kl. 22.08

Hejsa,
Mine grønne squash er begyndt at rådne ude i enden inden de bliver helt store. Det starter ca. når de er 12 cm lange, og så tidligt plejer jeg altså ikke høste dem.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

Det har ikke noget med jordkontakt at gøre, det sker også for frugter som peger ret op.

Jeg skulle mene, at planten p.t. får både vand og sol nok, om end solen ikke når frugten pga. store blade.

Håber på et tip!

hilsen Jane

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. august 2004 kl. 15.24

Det kan være svamp fra blomsten, der har bredt sig ind i frugten – så prøv at fjerne blomsterne, så snart frugten er på vej, det hjalp i hvert fald på mine...

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. august 2004 kl. 20.46

De 2 første squash på mine planter rådnede også i spidsen og stoppede væksten på samme måde. – Og på trods af, at jeg altid fjerner blomsten, så snart den krøller sammen.

Men ikke nok med det, for de senere frugter vokser næsten ikke, det plejer jo at gå med raketfart.

Jeg vælger at give skylden til det kølige, våde forår, for jeg har aldrig oplevet så langsomme squash (planten selv er sund nok). – Og i et andet spørgsmål på siden om stangbønner/ærter, er nævnt hvad jeg også har oplevet for første gang, at stangbønner kun når halvt op ad stængerne nu. Altså en stagnering på lige fod med squash. De er ikke gået ud, og de blomstrer i deres lave højde.

Jeg vil tro, at Ole Nielsen har ret. Han nævner, at hans tidligt satte stangbønner gik i stå, mens dem, der blev sat efter, at varmen kom, vokser normalt. Mine var sat tidligt, det var mine squash også. Så jeg er tilbøjelig til at tro, at det er svaret i år. (Mine høje ærter er til gengæld flotte, de voksede i det våde vejr. Og et P.S. til ærteplanter, der går ud eller i stå: snegle kan spise af den såede ært, så længe godset i ærten ikke er brugt fuldt op til roddannelse. Nogle planter kommer sig med stor forsinkelse, andre går helt ud).

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 20. august 2004 kl. 8.46

Jeg har oplevet nøjagtig det samme, både med mine squash og mine bønner...2 squashplanter, som er gode og sunde, har produceret 1 færdig frugt...øv

vh Bodil

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 20. august 2004 kl. 9.01

Mine squash bliver heller ikke til ret meget i år, 6 planter har frembragt en frugt i spisestørrelse indtil nu. Men både stangbønnerne og de lave bønner, som alle blev sået omkring Grundlovsdag, har det udmærket, selv om de er ca. 14 dage for sent på den.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 20. august 2004 kl. 18.53

Tjahh – jeg har sået mine squash meget sent i år og har absolut ingen problemer med hverken vækst, antal frugter eller svamp. Så derfor hælder jeg også til den samme teori som de øvrige indlæg – den dårlige sommer har givet tidlige planter for dårlige betingelser.

MVH
Karin Petersen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. august 2004 kl. 19.29

Mine squash kom sig efter at jeg fjernede de frugter, der var gule i spidsen – og efter de 14 dages varme. Nu har jeg høstet 6 squash på den samme plante og flere er på vej.

Men stangbønnerne har endnu ikke fuld størrelse. Det skyldes nu, at bladene bliver ædt af et insekt. De må være svækket af forsommerens vejr, for jeg har ikke før oplevet, at stangbønner svigter.

Nyt svar til emnet »Squash som rådner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Squash som rådner

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider