Forum

Køkkenhavn i børnehøjde!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 11. september 2014 kl. 16.37

Hej!

Jeg er pædagogstuderende fra Aalborg og er pt. i gang med et eksamensprojekt omhandlende køkkenhaver i børnehaven. Vi har som en del af vores opgave bygget nogle højbede som skal bruges i en børnehave. Idéen er at bedene skal bruges så meget som muligt, og børnene, så vidt muligt, selv skal "eje" og passe bedene.

Vores spørgsmål til Jer er: Hvilke grøntsager/urter/etc. kunne være gode at dyrke? Vi vil gerne kunne dyrke hele året, så der også kan høstes mere end en gang om året. Derudover kunne vi godt tænke os at vide hvilke planter der ville egne sig godt til børn i den alder? Der må gerne "ske noget" -saltså så de kan følge udviklingen af planten/grøntsagen, men samtidigt skal planterne også kunne holde til lidt "tæsk" :)

Håber I kan hjælpe os.

Mvh. Søren og resten af grupper :)

1 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2014 kl. 17.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 11. september 2014 kl. 17.07

Jamen jo flere, jo bedre! Det er helt bestemt også planen.

Det helt store spørgsmål er: Er der f.eks. nogle der egner sig bedre til tidligere på året? Og nogle til senere? Så de hele året rundt kan opleve livet spire :)

Og er der evt. nogle man skal holde fra hinanden? Altså, af planterne :)

3 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2014 kl. 17.55

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. september 2014 kl. 18.40

Prøv at så karse! Mange ved ikke, det kun er kimplanterne, der spises, men det kan sagtens sås på friland, de bliver ½meter høje og blomstrer med små hvide blomster.

Blomster: Blomsterkarse, solsikker og morgenfruer. Solte Kavalerer-
Bønner! Pralbønner er gode til børn- en plante, der bliver hurtigt stor.