Forum

Brombær med/uden torne.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. september 2014 kl. 20.25

Jeg har hørt at hvis men laver en stikling af en brombær uden torne, så vil den nye plante som vokser op få torne.
Eller er det en skrøne.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. september 2014 kl. 22.03

Hej Mogens
Hvor har du dog hørt sådan noget sludder. Normalt bliver en stikling en nøjagtig kopi af den som den er klippet af, og jeg har aldrig oplevet noget sådan.
Det kan ske at visse sorter kan mutere tilbage og få torne, men det er en helt anden historie.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. september 2014 kl. 22.48

Jeg har i mange år haft en tornløs brombær, der giver mange store frugter, men kan være lidt syrlige. Et par venner syntes jeg skulle have en tornfri plante der var mere sødlig, så de havde taget en stikling, men det viste sig senere at de havde taget en stikling af et rodskud, derfor var den ikke tornfri (den blev kasseret). Henry G.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2014 kl. 22.55

Det er jo en vegetativ formering, hvor generne bevares . Hvis det derimod havde været en generativ formering, som når den mutere, kunne tornene forekomme .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. september 2014 kl. 7.52

Jeg har også torn fri brombær og de selvsår livligt. Langt de fleste af de små planter der dukker op er uden torne, men har også fået et par enkelte med torne. Måske er det derfra skrønen stammer?
Men lige et spørgsmål: vil bærrene på de selvsåede ligne moderplanterne?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. september 2014 kl. 10.26

Torn fri brombær er ikke så aggresiv som alm brombær , men den er ikke helt frosthård så den fryser væk i hårde vintere , og hvis den er podet på alm. brombær , så vil det være podeunderlaget som kommer om foråret , og så har man pludselig fået en brombær med torne.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. september 2014 kl. 18.14

Hej Svend
Det er noget sludder!

Har du nogensinde set podede planter til udsalgspriser under 100kr?

Jeg har aldrig set en podet brombær.

Det eneste agressive jeg kan se i brombær, er deres evne til at blive frøformeret, når fasanerne æder dem og derefter spirer alle de frø, der lander på bar jord.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. september 2014 kl. 22.36

Bakker i Holland solgte dem for 30+ år siden , torn fri podet på alm. brombær da de udvikler et meget stort rodnet som giver meget store torn fri brombær planter , det var hvad man reklameret med den gang.

Nyt svar til emnet »Brombær med/uden torne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brombær med/uden torne.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider