Skrevet af: Henry Gregersen, 19. september 2014 kl. 7.31
Er der mon en her i forumet der ved om man skal klippe sine asparges ned nu, eller måske vente til foråret ?
Skrevet af: Henry G., 19. september 2014 kl. 14.37
Hej navnebror har du brug for luftrummet over dine aspargesplanter kan du fjerne dem når stilkene er visne, jeg lader dem stå om vinteren da der ofte er smådyr der gemmer sig i hulrummet i stilkene. Henry G.
Skrevet af: Henry Gregersen, 19. september 2014 kl. 14.58
ok, tak for svaret, jeg venter til foråret.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2014 kl. 15.12
Bare smådyrene ikke er aspargesbiller - så skæres ned nu.
Så længe du ikke har dét problem, er det en rigtig god idé, som Henry påpeger, at lade det hele stå til foråret.
Det gælder også havens stauder og lign., lad det hele stå af hensyn til "mere liv i haven".
Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2014 kl. 17.33
Min asparges (der er snart 20 år gammel), står nu fint grøn, og den er aldrig klippet ned, derimod har jeg brugt dens skud med bær til dekorationer. Jeg gider ikke rigtigt at rode med aspargesbede, det virker for besværligt. Derfor- en prydplante, som vi dog har spist rå grønne skud fra.
Og kan den overleve som, den har gjort (i krat og brombær) så overlever den også noget endnu.
Det, kan du så ikke bruge til så meget! Men de er ikke lige sådan at få aflivet, selvom en decideret dyrket asparges selvfølgelig kræver mere energi/god jord. Da den så ikke sætter nye skud, der kan tilføre planterne energi.
Mvh
Tine- jeg ville ikke klippe- den er så nydelig som et lille grønt "juletræ".
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges