Forum

Spørgeskema om æbletræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Madsen, 23. september 2014 kl. 14.37

Hej alle på Havenyt

Vi er 4 Jordbrugsteknologstuderende på Erhvervsakdemi Aarhus.
Vi er i gang med et markedsføringsprojekt og har derfor brug for jeres hjælp.

Hvis i vil hjælpe os må i gerne følge dette link og svare på 10 spørgsmål.

da.surveymonkey.com/s/LRFH6RX

Svarene vil blive brugt til statistisk overblik over mulige målgrupper og skemaet må derfor meget gerne deles. Jo flere jo bedre!!

På forhånd tak

Jonas, Peter, Kristian og Mads

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. september 2014 kl. 16.53

Er det relevant for undrsøgelsen at spørge om folk er i forhold eller ej.
Hvori består det unikke i den sort, I spørger til?
Da dette er et økolgisk site, kunne det fx være relevant, at vide, om det er resistent mod skurv eller kræver sprøjtning. Og om smagen er sur eller sød. Det vil jeg tillægge større værdi.
Også grundstammen har betydning i haver.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. september 2014 kl. 21.14

Jeg har godt nok været inde og svare , men jeg kan ikke rigtig forstå de spørgsmål de stiller, da jeg jo ikke kender den nævnte æblesort . Er det en sort, der findes,? eller er den fiktiv ?. I bør nok udvide spørgsmålene nået mere og som Freya nævner det , beskrive sortens egenskaber noget mere .

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 24. september 2014 kl. 0.29

Det kan jo også være, at de vil finde ud af om folk vil købe en æblesort som de ikke på forhånd kender smagen af m.m. Fanden skal være for mig at ofre tid på en æblesort som jeg ikke kender på forhånd, fordi det gør ondt at aflive et træ og især et æbletræ bare fordi det nu tilfældigvis producerer nogle æbler som jeg ikke kan lide. (Træet kan jo ikke gøre for det ).

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 24. september 2014 kl. 0.39

Hov forresten. jeg kender mine voksne drengebørn så meget at hvis æblerne blev vist på et billede i en flot farvereklame ville de sikkert falde på halen. Jeg ville nok forklare dem lidt om fotoshops fortræffeligheder.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. september 2014 kl. 8.57

Tja...jeg har deltaget i en del markedsføringsundersøgelser og nået frem til at spørgsmålene meget sjældent giver mening for mig. Måske fordi jeg, og i dette tilfælde sikkert også rigtigt mange af Havenyts andre brugere, falder uden for undersøgernes forestilling eller talbaserede viden om mainstream-forbrugere?

Endelig, ideen om at anskaffe en æblesort alene for farven, reflekterer vel meget godt vores samfund af i dag, hvor det er fremtoning fremfor substans der er vigtig?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. september 2014 kl. 9.56

Godt reflekteret Vibeke!

2 Tommelfingre (- med jord under neglene) - OP.! :o)

vh. JR.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. september 2014 kl. 11.54

I kan se æblet her:

www.suttons.co.uk/Gardening/Fruit/Fruit+Trees/Apple+Trees/Apple+Tree+-+Redlove+Era_230535.htm

Men der burde da have været et billede eller et link, så man vidste, hvad man svarede på. Men det er jo ikke godt at vide, hvad det er de måler. Nogle af spørgsmålene som det med parforhold eller single er underlige.

Så det er i handlen i udlandet.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. september 2014 kl. 16.09

Jeg har lige siddet og prøvesmagt 'Redlove Era' æblet. Jeg har bestemt smagt æbler, der var bedre. Men særligt dem, der er til lidt syrlige æbler vil sikkert elske den. Æblet er saftigt og jeg ser for mig et æble, der vil give en herlig rød most. Jeg er allerede begyndt at glæde mig til, at der om nogle år bliver så mange æbler, at vi kan komme til at lave most af den. Har netop udplantet den 4. af fire forskellige 'Redlove' æbler. Era og Circe kan købes i Danmark.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. september 2014 kl. 21.00

Man kunne jo have nøjedes med et enkelt spørgsmål: ville du købe et æbletræ, alene fordi æblet er rødt indeni. Det er der jo flere sorter, der er.
Man kunne også have spurgt, hvilke (andre) parametre, man ville lægge vægt på, hvis man skulle have et æbletræ.

Men Villy: hvordan egner træet sig til økologisk dyrkning?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 25. september 2014 kl. 7.30

Freya
Æblerne er først frigivet fra det schweitziske forædlingsfirma for et par år siden og endnu ikke afprøvet for alvor under andre himmelstrøg. Jeg fik de 2 af sorterne i sidste efterår på grundstamme M26 (svag) og 1 sort i foråret og den sidste for et par dage siden. De 3 sorter vi har haft udplantet i sommeren 2014 har klaret sig flot, og der har ikke været skurv på blade og frugt selvom det har været et godt skurvår.

Modningstidspunktet i Danmark er 2-3 uger senere end beskrevet fra Schweitz. Min første vurdering er, at træet kan dyrkes økologisk. Måske skal den podes på en lidt kraftigere grundstamme.

Jeg har haft æbler på 3 sorter i år og de er alle meget saftige. Ved de smagstest vi lavede i går bemærkede jeg at bitterstofferne sad i huden og ikke så meget i frugtkødet. Jeg ser frem til vi kan komme til at lave most af sorterne, da jeg har en tro på at mosten, udover at den har en fin rød farve også er velsmagende og frisk.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Madsen, 25. september 2014 kl. 9.48

Hej allesammen.

Tak for besvarelser.

Det vi undersøger er den mulige kundegruppe for Redlove æblet.
Derfor er det relevant for os at høre om folk har have, bor sammen osv.

Vh.
Jonas, Peter, Kristian og Mads

Nyt svar til emnet »Spørgeskema om æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spørgeskema om æbletræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider