Forum

Formering af remonterende jordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 5. august 2004 kl. 14.44

Jeg plantede Ostara jordbær sidste sommer og har været godt tilfreds. De smager godt og er meget dekorative, da de jo først blomstrede, så satte bær og så blomstrede igen, så der sker hele tiden noget. Men udløbere er der ingen af, og jeg kan heller ikke se hvorfra kræfterne til at sætte dem skulle komme. Så mit spørgsmål er om Ostara overhovedet sætter udløbere, i givet fald hvornår og i modsat fald, hvordan de så kan formeres?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. august 2004 kl. 13.44

Ostrara sætter meget få udløbere, men som regel så mange, at man lige nøjagtig kan få nok til at plante et nyt lille stykke hvert år. De sætter dem på lidt forskellige tidspunkter, og de er aldrig klar til at plante ud i eftersommeren som de almindelige jordbær.

Man planter dem ud i foråret på det tidspunkt, hvor jordbærrene begynder at sætte nye blade. For at de skal komme godt igang, kniber man alle blomsteranlæg af ved den første blomstring i maj, så de ikke får lov til at sætte bær førend i august, hvor de i ikke alt for varme somre med god nedbør eller vanding vil være blevet til store fine planter.

I øvrigt giver de god høst i flere år end de almindelige jordbær og kan godt blive 4–5 år, inden det er nødvendigt at nedlægge bedet. Det kræver dog, at man omgående fjerner planter, som ikke er store og kraftige, så man undgår at sygdomme opformeres.

Jeg er netop begyndt at plukke de første store søde bær i 2. omgang. Det er jo herligt hver dag at kunne hente lidt friske jordbær fra nu af og frem til sidst i september. Det kan anbefales, hvis man har et stykke jord med sol en stor del af dagen i august og september.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 7. august 2004 kl. 19.47

Tak for svaret. Så må jeg hellere på planteskolen og supplere bedet op.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 30. september 2004 kl. 17.12

Interessant. Jeg købte 2 Ostara jordbærplanter i potte i foråret. Jeg har nippet af dem hele sommeren og nu har de udløbere. Jeg kikkede på nettet for at se, hvad jeg skal gøre med planterne nu, om jeg kunne udplante dem. Det vil jeg gøre nu og så se om udløberne slår rødder/vokser til foråret.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 17. august 2006 kl. 21.40

Jeg har haft Ostara i nogle år, men synes de er lidt bløde og er ikke helt vild med smagen, findes der ikke nogle andre remonterende jordbær på markedet.

Bente

Nyt svar til emnet »Formering af remonterende jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Formering af remonterende jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider