Forum

Hvilken æble sort…?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. oktober 2014 kl. 10.52

Jeg VEED godt, at det ikke er til med sikkerhed at sort bestemme et æbletræ ud fra et foto af 3 æbler...
Undskyld, at jeg alligevel beder om lidt hjælp.
Du vil IKKE blive retsforfulgt, hvis du kommer med et forkert gæt!!!
Ud over Vardeæblerne er æblerne på billedet de sidste i haven. De er meget søde, faste og saftige. De sidder godt fast på træet, som i øvrigt består af 3 forskellige sorter.
Hvis jeg kan få 2-3 kvalificerede bud - måske har du lignende æbler i din have - så vil jeg om nødvendigt have lidt nemmere ved at komme videre i min egen efterforskning...

På forhånd MANGE TAK, for dit bud.

Med venlig Hilsen JR.F.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. oktober 2014 kl. 10.54

Og et billede af et gennemskåret æble.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. oktober 2014 kl. 18.21

Det er ærgelig at Claus ikke længere er ude på Pometet. Han var skrap til det med at sortsbestemme æbler , ved bare at bide i æblerne .
Ok hvis det var sorter som var i Pometet . Det var noget andet med hybriderne . Det siges at du i Sverige kan få dna analyseret dine æbler så du ved hvem der er ophavet, Det koster ca. 5000,-kr.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. oktober 2014 kl. 8.00

Tak for indlægget Søren.
Herligt med en lille anekdote. Jeg kommer til at tænke på Anders W. Bertelsen i "Superclasico", hvor han duperer en vinbonde med at sortsbestemme vine i en blindtest. Han beskriver jordbundsforhold, regnmængde og lignende, bare ud fra smagen. ;o)
Pometes æblenøgle er ganske detaljeret, men jeg har ikke helt nok erfaring med at beskrive æblet SÅ detaljeret.
Jeg tror, at jeg sparer de 5.000 og nyder smagen af æblet af ukendt afstamning.

MVH JR.F.

Nyt svar til emnet »Hvilken æble sort…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken æble sort…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider