Skrevet af: Peter S.H., 4. november 2014 kl. 9.40
Hejsa
Vi har haft hus i et års tid, og noget af det første jeg gik i gang med var køkkenhaven uden specielt meget viden. Jeg såede vårsalat på et lille areal i forlængelse af vores 6 jordbærrækker for lang tid siden, men fandt så ud, at jordbærplanter skal flyttes efter en tre års tid... Og det mest optimale sted til det er selvfølgelig hvor jeg har sået vårsalaten.
Jeg havde egentlig glemt vårsalaten, så jeg arbejdede jorden godt igennem med en kultivator og fik flyttet jordbærplanterne sidst på sommeren. Nu er vårsalaten så begyndt at pible frem mellem jordbærplanterne.
Er der noget jeg bør gøre, eller tager jordbærplanterne ikke skade af vårsalaten?
Skrevet af: Henry G., 4. november 2014 kl. 10.12
Hej Peter når du skriver at du har "flyttet" dine jordbærplanter, betyder det vel at du har plantet nye små planter (udløbere). Den bedste måde at forny dine 6 jordbærrækker er ved at plante 2 nye rækker hvert år og fjerne de 2 ældste, på den måde får du store fine bær hvert år, og der vil automatisk blive et sædskifte. Vårsalaten kan du bare lade gro, den skader ikke jordbærrene og er en slags jorddække indtil det bliver høstet og spist. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Peter S.H., 4. november 2014 kl. 10.23
Hej Henry
Jo, jeg har taget udløbere fra de ældste to rækker og plantet dem i to nye rækker — det havde jeg vist ikke fået skrevet ordentligt :)
Perfekt ift. vårsalaten — det smager jo også godt, så ville være ærgerligt at skille sig af med den.
Skrevet af: Karna Maj, 7. november 2014 kl. 17.25
Det er fint at lade vårsalaten stå nu og spise af den nu og i foråret. Fjerne dog planter, som står tæt på jordbærplanterne, som ikke skal have konkurrence fra andre planter. Når vårsalaten i foråret begynder at skyde i vejret (sidst marts) og ikke længere er en rosetplante, skal du hakke dem om. Ellers vil de optage for mange af de næringsstoffer, der er i jorden, og som jordbærplanterne skal bruge. Du efterlader så en masse rødder i jorden - vårsalat har faktisk et meget stort og meget fint rodnet. Rødderne omsættes og næringsstofferne gives tilbage til jordbærplanterne. Det er ikke en god ide at gøde jordbærarealet i foråret som kompensation - for meget kvælstof giver mange blade og færre bær.
Skrevet af: Peter S.H., 7. november 2014 kl. 17.31
Tusind tak, Karna, fantatisk råd.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vårsalat overtager køkkenhaven