Skrevet af: Lene Skelmose, 8. november 2014 kl. 18.36
Jeg kan læse mig til generelle planteafsande på kål. Også at man kan mindske afstanden, hvis man gerne vil have mindre kålhoveder - men hvor meget?
Jeg kan se at de kål, der har ca 50-60cm afstand bliver flotte og store. Lidt for store til et pensionistægtepar. Jeg har haft nogle overskydende kålplanter - 5 stk- i en plasticbalje ( diameter ca 60 cm). På nær een som ikke dannede hoved, har de lavet fine passende størrelser. Nu har de stået ved siden af drivhuse hvor de har været under nøje daglig pasning. Jeg er ikke sikker på de ville have klaret sig i den tørre sommer i køkkenhaven med mere sparsom vanding.
Nogle af jer der har kålerfaringer I vil dele?
Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2014 kl. 11.54
I Aarstidernes Køkkenhave anbefales en afstand på 40*40 generelt for kål.
Selv går jeg måske ned til 30*30, men planter skiftevis tidlige kål (blomkål, broccoli, spidskål etc.) og sene kål (rosenkål, grønkål, hvidkål etc). De sene kål får på den måde god plads (60*60) om efteråret og hele vinteren.
Skrevet af: Lene Skelmose, 29. december 2014 kl. 13.13
Tak for svar Lars. Så tør jeg godt plante lidt tættere - god ide at mikse de tidlige og sene sorter. Jeg havde sået ærter mellem kålene, men de blev alligevel ikke til noget - så hellere flere kål.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Planteafstand – kål